© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

lørdag 25. januar 2020

Søvn og PC-bruk

Jeg er glad i senga mi. Den er god å ligge i og ofte vanskelig å komme seg ut av. Den er også vanskelig å komme seg oppi. Det er ikke senga sin feil, men hodet mitt. Jeg har en helt ødelagt døgnrytme.

Helt siden jeg var liten har jeg likt å være oppe sent. Jeg tror nok foreldrene mine slet med å få meg til sengs, for jeg var jo slett ikke trøtt når jeg skulle legge meg. Jeg har et minne fra da jeg var ung om at jeg skulle forsøke å telle meg trøtt. Det funker jo i Donald, så hvorfor ikke, liksom? Da jeg passerte 10 000 gadd jeg ikke mer. Jeg kan ikke huske hvor gammel jeg var da, men et sted mellom 4. og 9. klasse, vil jeg tro.

I mangel av trøtthet leste jeg mye på senga før jeg sovnet. Jeg har lest mange bøker opp igjennom!

Da jeg var nyutdannet og i ny jobb, begynte jeg å jobbe i tredelt turnus. Det inkluderer nattevakter. Det passet meg aldeles ypperlig! Jeg jobber helt fint på natta, og når jeg hadde kveldsvakt kunne jeg sove lenge på dagen. Nesten fem år hadde jeg denne jobben, før jeg flyttet til kjæresten min i Oslo og fikk en jobb som hadde "kontortid". Jeg jobbet dagtid i over ti år, og hadde all verdens muligheter til å få en normal døgnrytme. Dessverre var dette i begynnelsen av min internett-tid og kveldene og deler av nettene ble brukt online på mIRC hvor de fleste av mine utenlandske chattevenner var aktive når det var natt i Norge. Det hjalp ikke på døgnrytmen.

For ti år siden tok jeg med meg han som nå var blitt ektemannen min og flyttet til hjembyen min. Her gikk jeg atter en gang inn i tredelt turnus og ethvert forsøk på normal døgnrytme kunne skrotes.

Jeg har aldri vært noe morgenmenneske. Min mor pleide vekke meg når jeg skulle på skolen, og satt med meg mens jeg spiste frokost før hun la seg igjen når jeg gikk. Hun mente jeg var morgengretten, men jeg tror ikke egentlig jeg var det. Jeg var bare, og er forsåvidt det ennå, stille på morgenene. Det er ikke så mye å si så tidlig på dagen. Stillheten skyldes ikke dårlig humør, bare mangel på noe å si så tidlig.

Det har aldri vært noe problem å komme seg opp, uansett når på døgnet, hvis jeg har en avtale eller noe jeg skal rekke. Skole, jobb, reiser og slike ting. Med én gang alarmen går, står jeg opp. Jeg snoozer ikke. Men har jeg ikke noe jeg MÅ gjøre, har jeg straks et kjempeproblem. Jeg var flinkere før, men nå er jeg omtrent håpløs. Når alarmen går, snoozer jeg. Og da er løpet kjørt. De beryktete "bare 10 minutter til!" kan bli til flere timer. Jeg har snoozed hvert tiende minutt fra 11-tiden til 15-tiden når jeg har vært trøtt nok. Jeg sover som en stein mellom hver snoozing, og husker snaut nok at jeg har gjort det. Derfor tør jeg heller ikke forsøke meg på snoozing hvis jeg skal rekke noe, for har jeg først begynt så tror den trøtte hjernen min at det bare er å fortsette og jeg registrerer snaut at jeg gjør det. Verst er det hvis jeg i halvsøvne faktisk slår AV alarmen i stedet for å snooze. Det har skjedd noen ganger. Ikke bra!

Men én ting er at jeg er vanskelig å få ut av senga. Jeg er nesten like vanskelig å få i senga. Jeg har utviklet en snodig form for lakenskrekk, og liker rett og slett ikke å avslutte dagen for å gå på badet og så legge meg. Jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg -tror- det kan ha noe å gjøre med at jeg bruker altfor lang tid på badet med kveldsstellet. Det kan glatt gå over en time før jeg blir ferdig, og da har jeg stort sett våknet igjen hvis jeg var trøtt da jeg gikk på badet. I går brukte jeg 40 minutter og syntes selv jeg var ganske kjapp.

Jeg har lagt til meg uvanen med å avslutte dagen med å sette meg foran PCen. Har jeg sittet på stua og sett film eller svoppet kanaler til jeg ble lei, setter jeg meg på PCen etterpå. Har jeg hatt kveldsvakt og skal tidlig opp på dagvakt neste dag, må jeg liksom "lande" først, og ser enten litt TV først eller går rett på PCen. Har jeg hatt nattevakt og skal sove ut etterpå, blir det først litt PC-tid. (På hverdager er mannen på badet når jeg kommer hjem fra nattevakt, og da er PCen tidtrøyte mens jeg venter. I helgene har jeg ingen unnskyldning.) Det er aldri rett til sengs.

Når jeg først sitter på PCen, sitter jeg fast. Jeg glemmer tiden og timene kan fly før jeg må ta meg kraftig sammen i ren nødvendighet fordi klokka har blitt 3 og jeg skal stå opp kl. 6 og jeg kommer til å bruke omtrent en time på badet først. Eller går på nett halv ni etter nattevakt og plutselig ble jeg fanget av noe interessant og klokka nærmer seg 11 og nå MÅ jeg komme meg i senga slik at det ikke blir for sent utpå ettermiddagen før jeg må opp igjen.

Er det så himla mye nyttig jeg bruker internett-tida på, da? Siden jeg bruker så mye tid der og tydeligvis ikke klarer koble meg fra for å legge meg? Overhodet ikke! Jeg kaster bort time etter time på dill! Akkurat NÅ skriver jeg blogginnlegg og klokka er nettopp passert 4 på natta, men det er jo av en mer sjelden matnyttig ting. Jeg virrer mellom facebook, twitter, blogger, pinterest og finn. Når aktiviteten der har stilnet for natta, kaster jeg stort sett bort timer på småspill (minesveiper og mahjong), ser en episode av Derrick på youtube (ser episodene kronologisk og har kommet til 1978) eller leser om noe jeg plutselig bare MÅ lese om. Da googler jeg emnet og plutselig har det gått en time eller to ekstra. Når skal jeg skjønne at jeg må prioritere å få nok søvn! Natt til i går sov jeg to timer, dro trøtt på jobb, dro trøtt hjem, var sulten og gretten da jeg kom hjem og sovnet foran TVen da middagen var fortært. Jeg sov 3,5 time i stresslessen. 

Her er et par illustrerende bilder av hvor mye eller lite jeg sover:
 
Oversikt over søvntimer per måned siste året iflg. Fitbit
Oversikt over søvntimer per døgn siste måned iflg. Fitbit

Det skal sies at jeg oftest lader fitbiten på natta (omtrent en gang i uka) og at flere søvntimer derfor er borte fra statistikken.

Også når jeg endelig har kommet meg under dyna, blir det som oftest en runde på mobilen. Facebook, twitter, instagram og et småspill som heter TwoDots. Jeg kan bruke en god time der også, men oftest er det lettere å legge fra seg mobilen enn å slå av PCen.

Jeg har ei bok på nattbordet mitt. Den blir det sjeldent lest i fordi det er for få timer igjen når jeg legger fra meg mobilen. Heldigvis sover jeg som oftest veldig godt når jeg endelig lukker øynene! Jeg lever et såpass kjedelig og rutinefylt liv at det er sjeldent at tankekjør holder meg våken. Det skjer, og særlig da min mor var alvorlig syk og døde ble det vanskelig å sovne. Det var kanskje i den perioden lakenskrekken min ble mer ekstrem enn tidligere.

Jeg burde innskrenke PC- og mobilbruken min før leggetid. Innføre strengere leggetider. Kanskje få profesjonell hjelp. Det bare er så vanskelig! Omtrent som å fortelle en anorektiker om å ta seg sammen og spise mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...