© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 1. mars 2017

Ikke det, nei

Legen min henviste meg i forrige uke til mammografi/ultralyd, og denne uken fikk jeg svar. Jeg var visst ikke utsatt nok til å være interessant for dem, så henvisningen ble avslått, såvidt jeg kunne forstå. Vedlagt i avslaget lå diverse papirer - rettigheter som pasient, grunnlag for avvisning (ikke utredet genetisk og frisk pasient), infoskriv om arvelig brystkreft og invitasjon til mammografiscreening etter fylte 50. Jeg har fire ukers klagefrist, men det hjelper neppe. Ikke kan jeg klare å produsere flere førstelinjeslektninger med brystkreft, heller. Ikke har jeg barn, ikke har jeg søstre og jeg har tross alt bare én mor. Besteforeldre var tydeligvis ikke nært nok. Jeg er skuffet! Jeg må vente i seks år til jeg kommer med i mammografiprogrammet med mindre gentesten gir positivt utslag. Jeg venter fortsatt på svar på henvisningen til genetisk veiledning. Avvises den også blir jeg direkte sur.

Forrige uke var jeg til MR for klumpen på ryggen min. MR var en ny erfaring, og det gikk raskere enn forventet. Jeg spurte radiografen pent før vi begynte om det var en mulighet for også å ta bilder av brystene i samme slengen, men det var det dessverre ikke. Jeg forstår jo det - han hadde et tett program med pasienter. For noen tiere fikk jeg med meg bildene hjem på en CD, og der kunne jeg studere moroa selv. I mine legmannsøyne ser det ut til å være en relativt avgrenset, homogen fettklump, et lipom. Og det er jo bra! Om ei ukes tid får legen vurderingen av radiologene og så får vi se om det skal gjøres noe med den eller om den skal få være der og blomstre til den blir plagsom.

Tirsdag skulle jeg vært på trening igjen - min første ordentlige egentrening med kettlebell. Jeg forberedte meg kvelden før med å tegne hvordan øvelsene skulle utføres. Treneren sier jo navnet på øvelsen hver gang hun trener meg, men jeg klarer ikke holde orden på snatch, clean and press, goblet med triceps m.m., men nå har jeg googlet det og notert ned. Dessverre ble det med tanken, for da dagen rant, var ikke kroppen på lag med hodet og jeg la meg under dyna igjen - og bråvåknet mer enn seks timer senere!

Moroklumpen (lungene ses som svarte flekker øverst).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...