© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 12. januar 2017

Tungtveiende

Nytt år, bedre treningsmuligheter. I hvert fall slik at jeg ikke er hemmet etter noen inngrep lenger. Jeg hadde årets andre PT-time denne uka, og hun skrøt av at jeg var en av de mest tålmodige hun visste om. Jeg har fått høre tidligere at jeg (stort sett) er en veldig tålmodig person, så jeg måtte spørre på hvilket vis hun mente. Det var naturligvis med tanke på vektnedgang. Jeg har ligget kjedelig stabilt i et halvt års tid nå, og på disse to årene med livsstilsendring har jeg gått ned nesten 20 kg (juletillegget ødela det runde tallet, dessverre). Så hun prøvde lokke meg til en diett. PSMF-dietten. "Proteinsparende Modifisert Faste (PSMF) er den beste ekstrem-dietten for hurtig vektnedgang på kort tid.", står det i reklamen. Jeg er overhodet ikke fristet. Null karbohydrater og øspøs på med proteiner. Jeg kan ikke fordra dietter. Jeg synes matlaging er kjedelig nok om ikke jeg skal lage mat jeg i utgangspunktet er skeptisk til. Mat må være enkelt og raskt. Fjordland, Toro og Fersk & Ferdig er helt topp så lenge kalorimengden er innafor. Jeg tror jeg melder diettpass.

Det første treningssenteråret mitt kjørte jeg på med 30 PT-timer, noe som kostet det hvite ut av øynene mine. Vi snakker flerogtyvetusen, og det merktes godt på sparebøssa. I fjor modererte jeg meg og kjøpte 10 PT-timer. Det var økonomisk langt mer overkommerlig, og tanken var å ha én time med henne i måneden og så trene på egenhånd mellom hver gang.

Det gikk sånn måtelig. Jeg ble operert i høyre leggen på våren og venstre låret på høsten, og jeg tok meg god tid til å heles etterpå før jeg turde trene. Jeg har derfor fortsatt tre PT-timer igjen i dag. De tar jeg fortløpende tirsdager de kommende ukene. Men jeg fortalte henne hva jeg ønsker fremover, og håper at jeg klarte formidle det bedre denne gangen enn sist. For det jeg (fortsatt) ønsker er å kjøpe 10 nye PT-timer, og i år som i fjor spre dem ut på hver måned og ha egentrening mellom hver gang. Men jeg ønsker også at hun lager et program for meg fra måned til måned som jeg kan trene selv, slik at jeg slipper å planlegge treningen etter hvilke øvelser til hvilke muskelgrupper. De siste to øvelsene har jeg hovedsaklig trent med kettlebell, og hun spurte om jeg trivdes med det. Og det er jo helt greit, det. Jeg er egentlig fornøyd bare jeg slipper å tenke for mye selv, så skal jeg heller gjøre mitt beste for å gjøre det jeg får beskjed om å gjøre.

Det siste jeg fikk beskjed om å gjøre, var forresten å anstrenge meg for å trene én dag ekstra i uka. "Er det noe i veien for at du kommer inn en dag ekstra i uka og bare ror i 20 minutter, for eksempel?", spurte hun. Og det er det jo ikke. Det er jo bare vondt i viljen som hindrer meg. Dørstokkmila kan være ganske tung!

 

2 kommentarer:

  1. PMSF har jeg aldri hørt om! Tror ikke jeg vil høre om det heller... Selv om dørstokkmila kan være uoverkommelig til tider, synes jeg du har imponerende viljestyrke! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååå takk og takk, snille deg! Jeg føler meg ikke så viljesterk selv, men kanskje bloggen gir inntrykk av det. Skulle gjerne vært flinkere til å både trene og spise mer fornuftig! Og PMSF tror jeg at jeg skal holde meg unna, jeg og. Jeg har ikke sansen for dietter og kurer. Man skal jo leve etter det er gjennomført også!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...