© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 22. desember 2016

Stoltenbergs sildesalat

Jeg følger Jens Stoltenberg på Facebook. Det er få kjentfolk jeg gidder følge, men han har jeg sansen for. Han og faren hans. Og av og til poster Jens et liten videosnutt sammen med sin far, og de er så hyggelige å se!

Tidligere i desember postet Jens en videosnutt fra 2012 hvor de to og Ingrid Gjessing Linhave lagde sildesalat, som er en gammel tradisjon i Stoltenbergfamilien. Snutten kan du se på denne lenken. Samme lenke inneholder også oppskriften for sildesalaten, og jeg tenkte at dette så både enkelt og godt ut. Igjen. Og gikk til innkjøp av manglende ingredienser.

I dag gjorde jeg meg klar, finkikket på oppskriften og oppdaget at den var noe mangelfull med tanke på mengdeangivelse av enkelte ingredienser. Det står nemlig "ca. 5 syltede rødbeter". Er det hele beter? Hvor mange beter går på et glass med skivede rødbeter? På en Meny fant jeg faktisk fire hele, syltede (tror jeg) rødbeter, og de veide visstnok 500 gram. Ett glass skivede rødbeter veier omtrent det samme, men ser ut til å inneholde mye mindre beter. Dette ble veldig vanskelig, så hva gjør man da? Jo, man prøver å kontakte kilden!

Og jeg sier det bare - I hvor mange land kan man få kontakt med en tidligere statsminister og nåværende generalsekretær i NATO på Twitter og samtale om sildesalat?? Det står respekt av slik kontakt med "vanlige folk", og jeg blir faktisk både imponert, ydmyk og respektfull av en slik jordnærhet.


Men tilbake til sildesalaten. Jeg kokte potetene dagen før for å ha god nok tid i dag (mannen tok over det meste av kjøkkenet i dag for å lage pinnekjøttmiddag). Og ingrediensene er som følger:
  • 4 fileter spekesild
  • 8 kokte poteter
  • ca. 5 syltede rødbeter (= halvt glass skivede rødbeter)
  • 4 store eller 6 små sylteagurker (Disse droppet jeg)
  • 2 epler
  • 2 ss hakket løk
  • salt (Oi! Det glemte jeg visst!)
  • hvit pepper
  • litt rødbetkraft
  • 1 boks rømme (1/3 l)
  • ev. hardkokt egg (hakket)
  • persille til pynt (Mangelvare her i huset)
Kutt alt i passe små biter og bland det sammen forsiktig. Tilsett krydder og bland i rømme og litt rødbetesaft til slutt. La salaten hvile i en bolle i kjøleskapet noen timer eller over natten. Pynt med hardkokte egg (jeg blandet eggebitene i salaten) og finhakket persille.

Den ble faktisk skikkelig god! Og det enda jeg ikke er noen stor fan av rødbeter. Jeg hadde kjøpt et glass til å gi mine foreldre, men jeg fikk dobbelt så mye igjen til meg selv.


 

1 kommentar:

  1. Så gøy og hyggelig.

    Jeg blir ikke fortrolig med rødbetsmaken, og lager heller noe annet med sild. I år har jeg rett og slett kjøpt Tyttebærsild fra Sildakongen.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...