© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 13. juni 2016

Forventning kontra realitet

Mot nærmeste nabo har vi en skillevegg på verandaen. Veggen går i retning øst-vest, slik at vår side av veggen vender mot nord. Der er det rimeligvis nokså mye skygge største delen av dagen og året. Nå på sommeren kommer det heldigvis litt kveldssol der også. Den veggen er ganske trist, så jeg tenkte at en plante kanskje kunne myke opp inntrykket.

Etter litt undersøkelser i hagebøkene mine og på nett, stod valget mellom en hosta eller forglemmegeisøster (som ikke må forveksles med forglemmegei). Til slutt bestemte jeg meg for forglemmegeisøster på grunn av de forglemmegeiliknende blomstene. Jeg syntes ikke egentlig blomstene til de blomstrende hostaene var så veldig fine, mens google viste meg mange fine forglemmegeisøsterbilder.

Bilde fra Plantasjens nettside. Ser jo flott ut, hva?
Av og til kan jeg være veldig sta, og når jeg da først har bestemt meg for noe, skal det en del til for at jeg ombestemmer meg.

Etter søndagens vakt dro jeg først innom Hageland, for jeg hadde sett at de hadde forglemmegeisøster på nettsiden deres. Blomstene til deres variant likte jeg ikke helt, men tenkte det kunne være kjekt å se bare for å sammenlikne med neste butikk. Det var en bortkastet tur, for jeg fant ikke planten i butikken.

Derfor dro jeg videre til Plantasjen, hvor nettsiden deres viste en yndig plante. Og med nettsidebildet i minnet gikk jeg på leting uten resultat. Jeg måtte til slutt spørre etter hjelp, og mens jeg ventet på at rette vedkommende skulle innfinne seg, kikket jeg på mange fine hostaer. De står så fint som enhet, så symmetrisk. Én av dem hadde til og med relativt fine blomster, men jeg hadde jo allerede bestemt meg for en annen plante. Da hjelpen endelig kom, ble jeg vist et brett med restene av de forglemmegeisøstrene som ikke allerede var utplukket, og de så nokså uanselige ut. Men jeg hadde jo bestemt meg, og med tanke på pottens størrelse kjøpte jeg med meg to planter hjem.

Begynner å bli litt usikker på valget.

Kommer dette til å bli bedre senere?
Nå er jeg litt usikker på om jeg har valgt feil plante. Resultatet ble ikke helt som jeg hadde sett for meg, og det ser litt stusselig ut. Jeg håper plantene vil trives og fylle plassen bedre etter hvert!

Skulle jeg kanskje heller valgt noe slikt som denne ...?
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...