© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 23. mai 2016

Verandahagen

Det er så utrolig deilig når temperaturen ute begynner å bli hagearbeidsvennlig! Jeg kjenner at blomster og planter får meg til å senke skuldrene og gi meg en slags ro, og jeg kan nyte det grønne og det fargerike.

I dag har jeg hatt jobbfri, og da dro jeg først ut på Plantasjen og kjøpte meg en alpeklematis (viticella-type) som kalles 'Pernille'. Det er en gruppe 3-klematis som skal beskjæres på våren, og den skal være nøysom, kraftigvoksende, hardfør og blomstervillig. Jeg håper virkelig at den vil trives i vestveggen min. Jeg har gitt den best mulig utgangspunkt ved å bruke den gule, grønne og hvite sekken fra Randesund Hagesenter, og en pose sand i bunnen. Blomsterkassa den er plassert i er muligens litt i grunneste laget, men jeg håper det går bra.

Clematis 'Pernille' (bilde fra Plantasjen.no)
Når jeg har lest om klematis, har det nesten vært som å lese seg opp på en ny hobby eller nytt kjæledyr. Det er liksom ikke bare å trykke planten i jorda og tro at det er alt. Det fins mange forskjellige typer klematiser og de skal ha forskjellig behandling. Jeg valgte meg en hardfør og flerårig variant, for jeg har dårlig tiltro til egne grønne fingre. Blomstene (se bildet over) ser fagre ut, og jeg gleder meg til den begynner å blomstre.

Én av tingene jeg lærte om klematis, er at roten gjerne kan beskyttes mot for sterk sol og må vannes regelmessig. Da kan man gjerne dyrke noe rundt klematisen som skygger for røttene eller sette noe rundt som beskytter dem. Jeg har nå gjort begge delene, selv om det som er samplantet neppe skygger godt nok.
 
Før- og etter-bilde.

Jeg hadde tatt vare på den store plastpotta som ripsbusken ble kjøpt i, så jeg klippet vekk omtrent 1/3 av potta, og satte resten som beskyttelse rundt klematisrøttene. Nå håper jeg bare at den ikke kommer til å blåse bort når vinden tar tak ved neste korsvei. Noen forslag til hvordan jeg skal "ankre" den fast?

I tillegg til plastpotta, kjøpte jeg inn litt tilskudd til min beskjedne naturalhusholdning, som ble plassert i samme blomsterkasse. Jeg aner jo ikke hva jeg gjør, men jeg har altså plantet salatsennep 'Moutarde Rouge Metis' (kan høstes flere ganger gjennom sesongen), ruccola (En ekstremt vitaminrik grønnsak som må høstes innen St. Hans. La den frø seg og sett frøene på ettersommeren, så har du utover høsten og neste vår), rossosalat 'Lollo Rossa' og asiasalaten 'Mizuna' (Dette japanske sennepsbladet kan høstes flere ganger gjennom sesongen). Ettersom det fortsatt var god plass, fikk to kantlobeliaer også plass oppi der.

Nå krysser jeg bare fingrene.

Kjøkkenhagen
 

2 kommentarer:

  1. Lykke til med klematisen. Jeg har alltid ønska meg en frodig en, men uansett om jeg skjermer røttene og vanner, så blir det liksom ikke noe ordning på det. Sukk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, da blir det ekstra spennende å se om mitt forsøk blir noen suksess!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...