© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

søndag 29. mai 2016

Litt støtte i hverdagen

- Sponset innlegg -

Hvordan begynne et innlegg som skal handle om kompresjonsstrømper? Etter fem minutters brainstorming hvor alle forslag hørtes ut som dårlige reklamesnutter ga jeg litt opp. Nå har jeg vært så heldig å få prøve ut noen støttestrømper, eller kompresjonsstrømper som det egentlig heter, fra color4care.no - og det er det jeg skal forsøke å skrive noen bevingede ord om. Jeg sliter litt med det.


Som offentlig ansatt i det norske helsevesenet er det veldig mye gåing og ståing på jobb. Det er ikke uvanlig å passere 10 000 skritt før arbeidsdagen er slutt (riktignok målt fra midnatt, men jeg gjør ikke mange krumspring før jobb, altså). Jeg husker at det var spesielt en periode da jeg jobbet på Rikshospitalet at beina hovnet mye opp. Eller mest anklene, for å være litt mer presis. Og da gikk jeg mye mindre i løpet av arbeidsdagen enn jeg gjør i jobben min her på Sørlandet.

Litt ekstra reklame - for MBT-sandalene mine.

Støttestrømper er vanligvis laget av elastiske fiber, som elastan og lycra. Disse fibrene bidrar til å gi støtte for beina og for å forbedre blodsirkulasjonen. Kompresjonen måles i mmHg (millimeter kvikksølv), som er den tekniske betegnelsen for trykk. Jo høyere mmHg, desto mer kompresjon kommer støttestrømpene å gi. Color4care-strømpene er laget av bomull, polyamid og lycra og de jeg kjøpte har trykk 16-18 mmHg. Trykket er størst rundt anklene, litt mindre rundt leggen og minst i strømpekanten under kneet. Dette gjør det lettere å sirkulere blodet og det hindrer væskeansamling (ødem) i føttene. 


Color4care-strømpene fås i mange spreke farger og mønstre. Mange assosierer nok kompresjonsstrømper med kjedelige hvite, sorte eller beige farger, men her fås det i masser av farger og design. De er selvfølgelig fargeekte, og holder på fargene, selv ved hygienisk vask på 60 grader. Uniformen min er jo hvit med liten mulighet for variasjon og pynt. Smykker, neglelakk og slikt er strengt forbudt, så muligheten til å sprite opp utseendet har vært svært begrenset. Jeg valgte meg designet "sirkus", for jeg har altfor ofte gått for trygge og kjedelige fargevalg. Dessverre har jeg ikke fått så mange kommentarer fra kollegene på sokkene, men "spreke" og "fargerike" fikk jeg tilbakemelding på. Én kollega foreslo å dra opp buksebeina til knærne og ta meg en tur til barneavdelingen. Bare en rød klovnenese hadde manglet da, tenker jeg.






Det er ikke bare oss som går og står mye på jobb som kan ha bruk for kompresjonsstrømper. De kan også være gode å ha for dem som sitter mye i løpet av arbeidsdagen. Eller tar lange flyreiser. Eller er gravide. De er igrunnen kjekke å ha for de fleste. De kan også forebygge blodpropp og åreknuter, og det er jo bare av det gode.

Sandalene ødela litt av det spreke designet. Gulfargen forsvant!
 Så - hvordan var det å gå med dem? På en litt pussig måte kjentes beina lettere med disse strømpene på. Skrittene var lettere, både på begynnelsen og slutten av arbeidsdagen. Det var definitivt ingen hevelse i beina etter bruk, men jeg har ikke vært særlig hoven i beina de siste årene. De var stramme å dra på, som forventet, men ikke umulige. Jeg kan gjerne anbefale andre å bruke kompresjonsstrømper, særlig når designet er så sprekt og variert som her.

Litt strømpemerker etter arbeidsdagen.

Litt strømpemerker etter arbeidsdagen, men ingen hevelser.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...