© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 19. mai 2016

Gul, grønn og hvit

Nå skal jeg skrive enda mer om litt utprøving av nye produkter, men denne gangen er det helt på egen regning og uten noen som helst sponsing eller fortrinn. Det har jo vært en del i media i det siste at jorden man får kjøpt på de store hagesentrene ikke egentlig er jord, men torv. Torv er en nokså unyttig sak, kun egnet som et medium plantene kan klore seg fast i. Det har svært lite næring for vanlige hageplanter. Også den store hagebloggen moseplassen.no har skrevet noen velvalgte ord om det her og her. Derfor lot jeg meg overbevise og handlet inn det jeg trengte til en forbedring av pottestatusen på verandaen.

Den gule, grønne og hvite sekken. Alt man trenger for å dyrke noe. Glem kunstig gjødsel.
Jeg hadde en hvit ripsbusk jeg skulle plante i potte, og nå ønsket jeg å gi den et best mulig utgangspunkt for å gi meg en fruktbar avling. Potten er av et isolerende materiale som ser ut som isopor, noe som vil beskytte røttene til vinteren. Jeg la en duk i bunnen for å hindre at innholdet renner ut gjennom bunnhullet. Deretter la jeg et lag med sand i bunnen. Dette vil holde godt på fuktigheten og lar røttene vokse fritt. Lecakuler begrenser rotveksten og holder dårligere på fuktighet.

Over sanden hadde jeg litt kompost fra den hvite sekken, samt en neve høne-pøne fra den gule sekken og en neve lupin fra den grønne sekken. Høne-pøne er 4 år gammel ferdigkompostert hønsegjødsel rik på mikroorganismer og forskjellige organiske stoffer, og lupin er proteinrikt fôr for mikroorganismene, med stort innhold av tungtoppløselig nitrogen. Alt utenom sanden ble blandet sammen og tilsatt vann, og blandet enda mer sammen før ripsbusken ble satt oppi.

Kompost, lupin og høne-pøne før blanding.
Så fylte jeg opp med kompost langs sidene, vannet enda mer og plantet noen blå lobeliaer rundt busken. I følge Morten Bragdø ved Randesund Hagesenter er all bar jord som åpne sår som naturen ønsker å tette til. I stedet for å vente på at ugress skal slå rot, er det bedre å fylle på med planter og la det se frodig ut fra første stund. Da overlever de sterkeste plantene og man kan nyte synet av overdådighet tidlig.

En lykkelig ripsbusk med mange år foran seg, omringet av lobelia.
Filosofien bak disse produktene er at naturen er så viselig anlagt at plantene henter det de trenger fra jorden de står i når de trenger det. Næringen får de fra mikroorganismer som bryter ned avfallsstoffer i jorden. Kunstig gjødsel er som fast food eller narkotika for plantene. De blir høye og vokser ekstremt fort, men får abstinenser og dårlig vekst når den kunstige gjødslingen er brukt opp. Da må det ny gjødsling til. 

Med de produktene jeg brukte i dag skal næringen kunne trekkes ut når plantene behøver det. Mikroorganismene skal florere i denne jorden og være en levende jord, og plantene får jevn næringstilførsel og vekst. Jeg trenger aldri gjødsle igjen, men kan ha i en neve fra den gule og grønne sekken hvert år. Og så skal jeg bli flinkere til å vanne med gammelt akvarievann, i stedet for å helle det ut i do. Der er det nok også mange gode næringsstoffer som flyter rundt!


1 kommentar:

  1. Jeg har visst at det det var mye torv i den jorden som er tilsalgs, men her som jorda er så tung så tenkte jeg at torvet ville gi lettere jord i bedene. Først i år har jeg innsett at uttak av torv er et klimaproblem. Utfordringen er at jord i sekker merkes veldig dårlig, og at jord uten torv er vanskelig å få tak i. Weilbull selges blant annet på Felleskjøpet. https://www.felleskjopet.no/butikk/hus-og-hage/jordforbedring/plantejord-og-torv/plantejord-100-torvfri-40l-wei-50287512/

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...