© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

fredag 22. april 2016

Ny vinner trukket

Den ene vinneren av bok-gi-borten gav aldri lyd fra seg og jeg fikk ikke kontakt med henne, så derfor har jeg trukket MormorMamsen ut som ny vinner av boka "Fyrvokteren". Gratulerer!

I dag har det vært nydelig vær på Sørlandet, og jeg fikk endelig begynt så smått med å rydde på verandaen blant døde planter, frostsprukne potter og vårspirende rester fra tidligere år.

Ikke alle overlevde vinteren. Både potte og ramsløk er borte.
Hibiskusen min fra to år siden med de flotte blå blomstene som ikke blomstret i fjor, har blitt flyttet tilbake til der den skal stå våren og sommeren gjennom. Jeg håper den blir friskere enn fjoråret, for den så litt mismodig ut. Blomsterknoppene falt av da de ble modne for å sprette. 

Dvergsyrintreet ble dratt ut til verandahjørnet den pleier stå i i den varme årstiden, og som hibiskusen stod vinteren gjennom. Den har allerede fått mange knopper, og jeg kuttet av de døde småkvistene jeg kom over. Det var et godt kjøp jeg gjorde med den, for den blir blad- og blomsterrik hvert år.

Blomstertrappa ble hentet frem fra garasjen og noen få overlevende fikk toppetasjen mens jeg venter på at været skal bli enda varmere slik at jeg kan supplere plantesamlingen på et hagesenter. Salvien, den i blå potte i midten, ble nokså skranten i fjor, men har blomstret fint de foregående 2-3 årene før det, så jeg er spent på om det blir noe av den i år. Den råtner helt ned, men så kommer det plutselig skudd på den likevel. Foreløpig ser det dårlig ut, men den har overrasket meg hver vår til nå.



Noen potter ble tømt for dauinger, og jeg begynner visst å få en brukendes samling av terrakottapotter. Jeg er forøvrig veldig glad i dette plantebordet jeg kjøpte for et par år siden! Det er veldig deilig å ha et eget sted jeg kan stå og rote med plantejord og som ikke nødvendigvis må ryddes mellom hver gang jeg bruker plassen. Jeg lurer likevel på om jeg i år må overflatebehandle treverket, for nå ser den ganske værbitt ut. 



I fjor hadde en kollega med seg mynteavleggere på jobb, og jeg plukket med meg et par avleggere hjem. Den ene fikk stå på kjøkkenbenken, men den trivdes dårlig og til slutt gikk den i avfallsdunken. Den som fikk stå ute, ble bare frodigere og frodigere sommeren gjennom, og selv om jeg hadde kjøpt ei stor krukke til den lille avleggeren, begynte jeg på slutten av sommeren å lure på om den var i ferd med å bli altfor liten. Tidligere i våres kikket jeg litt til den, og den så nokså stusselig ut, og jeg lurte veldig på om den kom til å overleve. Fear no longer! Den tåler åpenbart en kraftig trøkk, for nå spirer den godt, og kommer til å bli enda større enn i fjor! Må kanskje vurdere å potte den om, men det får jeg ta senere.

Spirevillig mynte fra i fjor.

4 kommentarer:

  1. Heldige meg! Jeg gleder meg til å kose meg i solkroken med boka! Det er så koselig å ta fram potter og gjøre klart til sommeren. Vi har fint vær om dagen, men det er ganske surt hvis vi ikke sitter i en lun krok. Mynte klarer det meste. Hvis du setter den i et bed, tar den helt over, så det er lurt å ha den i ei potte. Kos deg med våren og sommerforberedelsene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da ble boka postet i dag! Du får den forhåpentligvis på mandag. :)

      Slett
  2. Den lå i postkassa i dag, så nå blir det lesing i helga, om ikke i solkroken... :) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, jøss! Det var kjapt levert av Posten! God bok! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...