© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

lørdag 9. januar 2016

Ettårskontroll

Så er livsstilsendringskurset offisielt overstått og siste møte gjennomført. Vi ble målt og veid og gjennomgikk en tredemølletest, Bruce Treadmill. Og etterpå ble resultatene gjennomgått. 

Selv om jeg har trent med PT cirka én gang i uka i snart ett år, så regnet jeg ikke med at løpetesten skulle bli forbedret så veldig mye da jeg har trent styrke og ikke kondisjon. Og det fikk jeg jo rett i; Jeg løp bare noen få sekunder lengre enn forrige gang i august, og drøyt trekvart minutt lengre enn første gang for ett år siden. Kondisen er med andre ord ikke så mye bedre, selv om kroppen min er sterkere.

Livvidden har bare krympet noen få centimenter, men ettersom forskjellige folk har målt meg til fire forskjellige tider, så har de målt på litt forskjellige steder og måleresultatene må derfor tas med en klype salt. Jeg vet jo selv at favorittbuksa mi har fått mye større plass og at noen valker er borte.

Vekta har gått ned 10 kg på ett år, men jeg har tatt av meg nesten 13 kg fra det tyngste høsten 2014. Fettprosenten har sunket fra 44,9 til 40,6 på ett år, og det fikk jeg skryt for. Hun som målte meg mente at jeg hadde store muligheter for å komme innenfor referanseområdet på 23-34%, og at jeg burde sette meg det som mål da helsegevinsten da ville bli svært god. BMI-verdien har sunket 3,3 verdipoeng og jeg har gått fra alvorlig til middels fedme. Jeg må ned 6 kg til for å komme ned til "bare" overvekt. Helt klart et overkommerlig mål så lenge jeg holder meg til PT-ens kostholdsforslag.

Kurset ble avsluttet med en gruppesamtale om hvordan vi syntes det hadde gått og våre tanker om fremtiden. Jeg fortalte at jeg for tiden surfer litt på en mestringsbølge med tanke på kostholdsomlegging og at jeg var veldig optimistisk på det området. Utfordringen min kommer når PT-timene mine tar slutt og jeg må trene på egenhånd. Jeg vil fortsette med å holde av én ukedag til trening og korøvelse i den grad jobben og turnusen tillater det. Da har jeg avsatt tiden, og det er opp til meg å stille opp. Jeg vil naturligvis betale for et nytt år ved treningssenteret, men kommer neppe til å ta meg råd til særlig mange PT-timer. En av de andre kursdeltakerne bor ikke mange kilometrene fra meg, og vi ble enige om at vi kunne gå litt turer sammen fremover. Hun er i mye bedre form enn meg, men hennes utfordring er kostholdet og lå dermed på nesten samme vekt som ved kursstart.

Jeg er optimistisk for fremtiden med tanke på vekten, og forsiktig optimist med tanke på treningen. Kurset har fungert og det virket på meg, selv om ikke alle fikk like mye nytte av det. Det gjengse er nok at de fleste vet hvor problemet og utfordringen ligger, men at det er vanskelig å gjennomføre endringene man behøver. Det være seg motivasjon, helseproblemer, støtte/motarbeiding av familiemedlemmer og andre ting. Vi vet hva som må og bør gjøres, men gjennomføringsevnen skorter det litt på. Heldigvis løsnet det for meg!

Lånt fra Colourbox.com

2 kommentarer:

  1. jeg er imponert! jeg har aldri slanka meg ett eneste kilo!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er litt imponert over meg selv, jeg også. Har aldri vært på slankern før heller, ikke sånn slanke-slanking. Jeg har jo tatt av meg litt vekt før, men da jobbet jeg ikke noe særlig for det. Og ikke i denne skalaen. Tusen takk for at du kommenterte! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...