© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 31. desember 2015

Litt av denne julens mat

Jeg er veldig lite glad i kjøkkentjeneste, og å lage mat er virkelig noe jeg ikke liker. Det blir så mye oppvask og lite igjen for arbeidet, at jeg ønsker ting raskest og lettest mulig unnagjort. En mann som er noe sær i matveien gir heller ikke inspirasjon til matlagingen.

Det som derimot ser ut til å gi inspirasjon, er når vi skal ha gjester. Da finner jeg plutselig ut at jeg skal prøve noe nytt og spennende, og ser det enkelt nok ut, så har jeg heller ikke prøvd ut oppskriften på forhånd, men satser på nybegynnerflaks når gjestene er kommet.

Denne julen har jeg prøvd ut flere nye ting. Det er jeg mest stolt og fornøyd med, er eplerosene jeg serverte til dessert på julaften. Jeg fant oppskriften på Pinterest (som vanlig) og den så tilforlatelig enkel og grei ut, så jeg handlet ingrediensene og satset på tid etter julemiddagen til å lage herligheten.


Jeg ble så fornøyd! Og gjestene ble så imponerte! Godt smakte det også, så da er alle krav innfridd. Butterdeig ble kjevlet ut og skåret i fire strimler. Syltetøy ble vannet noe ut (jeg brukte 2 ss eple- og pæresyltetøy uten tilsatt sukker og 1 ss vann)  og smurt ut over butterdeigstrimlene. Røde epler ble skåret i skiver, lagt i sitronvann og kjørt 3 min. i mikroovnen for å gjøres føyelige. Deretter ble de lagt lagvis langs ene butterdeigstrimmelsiden, hvorpå kanel ble strødd over og butterdeigen brettet over eplene. Så ble strimmelen rullet sammen, satt i smurte muffinsformer og stekt i 35-45 minutter ved 190 C. Etterpå strødde jeg melis over før servering.

Før steking
Etter steking
Jeg laget også "Easy and Creamy White Chicken Enchiladas", men der glemte jeg å ta bilder. Retten er ihvertfall svært enkel og rask å lage. Også "forgotten chicken" ble laget for første gang, og den falt også i smak hos svigerfamilien. Jeg brukte to bokser med kyllingsuppe da jeg ikke fant boks med sellerisuppe. Og så strødde jeg Knorrs "Fransk løksuppe" over i stedet for Liptons som var nevnt i oppskriften. Superenkelt, raskt tilberedt og godt.


På julaften var vi syv stykk hos oss, og i år hadde jeg kjøpt stor hjerteform for å lage en julegave til alle sammen. Sirupsnippoppskriften fra "Jul i bestemors hage" kan brukes til mangt, så i år ble det hjertegave med dekor i varierende kvalitet. Jeg syntes i hvertfall det ble godt.

Enkel dekor er ofte det beste.
Ettersom jeg nå har tatt av meg omtrent 12 kilo siste året (selv om minst én har kommet tilbake i jula), prøvde jeg også å lage såkalte "slankevennlige" sjokoladekuler. De ble faktisk ikke så verst! Jeg prøvde meg på litt fancy jordbærpulver (knuste frysetørrede jordbærbiter), men synes ikke det ble noen suksess som overtrekk. Takke meg til god, gammeldags kokosstrø!

 

2 kommentarer:

  1. Jeg har også merket meg eplerosene og skal lage de ved anledning.

    SvarSlett
    Svar
    1. De anbefales på det varmeste. Superenkle og veldig gode! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...