© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 2. november 2015

Fremdrift

Det går fremover. Jeg har blitt vant til - ja, til og med nesten litt småbegeistret for - mager cottage cheese til kveldsmat. Betingelsen er rimeligvis at det blandes med andre godsaker, for i seg selv er det traurige greier. Bland det med 25-50 gram syltetøy uten tilsatt sukker og noen frukter/bær, så har du rene desserten som i tillegg er proteinrik! Til nå har jeg ikke akkurat fulgt kostholdsveiledningen til PT-en min slavisk, men prøver tross alt å holde meg mest mulig til den. Den er tross alt slett ikke så ille, og langt bedre enn fryktet. Til nå har jeg nok tatt av meg en kilo, og det er jo slett ikke så verst!

Cottage cheese, eple, druer, bringebær og eple- og pæresyltetøy. Nam!
Jeg har hatt litt problemer med akvaristikken etter at jeg startet opp det nye akvariet. Jeg får nemlig ikke målt hardheten på vannet! Verken Tetras eller Elos' GH-testkit gir fornuftige svar. Jeg har testet springvannet, akvarievann og attpåtil laget en positiv kontroll (veldig hardt vann), uten at testkitene gir utslag. Strimmeltestene gir fornuftige, men unøyaktige, svar. Nå har jeg snakket med et par dyrebutikker, og i den ene etterlot jeg navn og e-postadresse og vedkommende skulle ta kontakt med produsenten etter at han selv brukte eget testkit med samme nedslående resultat som jeg har fått. Det er i grunnen et mysterium.

Akvariet har gått i to uker nå, og jeg har testet ammoniakk, nitritt og nitrat, og det ser bra ut. Det var nok et godt sjakktrekk å bruke akvarievann fra biOrben i oppstarten for å sparke i gang nitrogensyklusen.

Ei uke etter oppstart flyttet jeg de to rekene fra 17-literen over i det nye akvariet, og de ser ut til ha det greit. Jeg har i tillegg kjøpt to eplesnegler som skal ta seg av algeveksten, men den ene har ligget mistenkelig lenge stille på bunnen. De kan visst gå i dvale for en tid, men jeg er usikker på hvor lenge en slik dvale kan vare. Jeg tror den fortsatt lever, men er litt i tvil ...

I dag tok jeg et større steg og overførte ancistrusen fra biOrben til det nye akvariet. Jeg måtte fjerne et par falske planter og en del dekor for å fange den. Stakkaren ble jagd en stund og var nokså blek da den ble overført. Jeg tror det er en hunn, for den har lite "skjegg". Nå skal jeg se hvordan den klarer seg frem til neste helg. Da blir det nye målinger av vannverdiene og eventuelt et flytte på de 5-6 neontetraene som gjenstår i biOrben.

Blek, men forhåpentligvis fattet.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...