© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

søndag 18. oktober 2015

Tillaging av nytt akvarium

For noen uker siden kjøpte jeg et brukt 60-liters akvarium av noen gjennom Facebook. Det første jeg gjorde etter å ha fått akvariet i hus, var å teste om alt virket som det skulle. Etter å ha kjent etter at silikonen fortsatt var myk, fylte jeg opp med vann for å se om det lakk. Lyskilde, pumpe og varmekolbe ble også testet. Jeg lot karet stå med vann i noen dager og alt fungerte heldigvis som det skulle.

Dekoren testes og komponeres.
Jeg kjøpte sand på Biltema (link) og skylte dette nokså grundig for å bli kvitt småpartikler og annen grums som kunne gjøre akvarievannet urent, og deretter fylte jeg den våte sanden i det tomme akvariet og lot det stå med litt vann mens jeg gjorde noen flere nødvendige innkjøp og forberedelser.


To røtter hadde jeg kjøpt på en dyrebutikk, og før de kunne brukes, måtte de vaskes. Noen røtter kan skille ut skadelige stoffer og gi vannet en uønsket brunfarge hvis de ikke skylles først. Jeg lot de ligge i vann i ei snau uke med daglig vannbytte.

Så kom endelig dagen hvor alle innkjøp og forberedelser var gjort, og jeg kunne gyve løs på selve moroa! Jeg hadde kjøpt en mose (Taxiphyllum barbieri) som jeg ønsket å feste på den ene rota for å skape et litt spennende miljø i karet. Mosen er en del av 1-2-Grow!-serien som leveres i små beger og har blitt dyrket sterilt slik at ingen uvedkommende innflyttere følger med planten til akvariet. Jeg delte mosen opp i mindre deler og festet den til rotgrenene med en sytråd jeg fant i farmors gamle sybord. Jeg festet også en liten mosedott til den ene steinen. Når mosen har festet seg kan tråden fjernes.




Deretter fylte jeg på med noen flere planter i karet. En anubias ble plassert bakerst da de kan vokse seg litt store når de får tid på seg. En Cryptocoryne undulata 'Broad Leaves' ble satt foran i høyre hjørne for å skjule luftpumpen litt og en Staurogyne repens ble delt og plasser to steder i karet. 


Når all akvarieinnmaten var på plass, var det på tide å fylle opp med vann. Først laget jeg ei bøtte med GH-justert vann som jeg hadde oppi. Ettersom jeg skal flytte biOrb-fiskene over i dette karet, tok jeg ut ei bøtte med vann fra biOrben og fylte opp i det nye karet. Deretter testet vi den nye slangen på kjøkkenkrana og fylte opp resten av karet med springvann.


Nå skal akvariet stå i ei drøy uke og danne et levelig miljø før fiskene overflyttes. Jeg tilsatte også en liten pose med Stress-Zyme som hadde fulgt med noe biOrb-rengjøringsprodukter, samt en tablett Crypto (plantenæring).

Jeg synes dette ble veldig stilig, for å være litt ubeskjeden.
Akvariekroken før og etter:

En biOrb (30 liter) og en AquaBox (17 liter).
Nå også med en 60 liters Eheim i midten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...