© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 27. august 2015

Sandra Salamander

Jeg holdt nesten på å komme for sent på jobb i dag morges. Jeg som aldri kommer for sent, men heller er 10-15 minutter før tida. Og det var ikke fordi jeg ble sittende å se på Tramteateret og Pelle Parafins Bøljeband.

I det garasjeporten gikk opp, satt det fordundre meg en bitteliten salamander på betongen og kikket stivt ut på gråværet. En liten salamander har ikke mye å stille med mot en stor, liten Yaris, så jeg skulle være snill og skremme den vekk. Det burde jo ikke være noe problem, så kjappe som slike små kryp kan være!

Så jeg trakk frem den store paraplyen og pirket forsiktig i den. Den frøs helt til og stod dønn stille. Mer pirking, mer stillstand. Men i svarte da? Enda mer forsiktig pirking og forsøk på paraplyspissløft, men det resulterte bare i at hele krypet veltet over på ryggen. Den blottla riktignok en fantastisk mage; neonorange med mørke prikker, men fascinasjonen min hjalp lite. Til slutt fikk jeg veltet den ut av faren for bildekkene, og jeg håpte at jeg ikke kom hjem til most småsalamander etter jobb.

Oppkjørselinspeksjon etter jobb tyder på at den heldigvis kom seg unna. Den var så fin!

"Lissotriton vulgaris" - liten vannsalamander. Bildene stjålet fra nett.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...