© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

søndag 24. mai 2015

Kort frist

Det er mye moro man kan finne på natt til søndag. En av de tingene er definitivt ikke å plotte inn en ønsketurnus. Men når man ikke får tilgang til turnusplottingen før fredag ettermiddag og fristen er søndag, så må man bare ta seg tid til det når man har tid og er sånn passe opplagt i topplokket, og det er derfor jeg sitter oppe ennå og skriver dette.

Grunnen til at jeg ikke fikk tilgang til å skrive turnusen før fredag, var ikke fordi vi fikk ekstremt kort frist av turnusgruppa, men fordi det ble tull med tilsettelsen min. Jeg har vært ansatt i over 4,5 år, men går fortsatt i vikariat - og det går ut til september. Ettersom den nye turnusen begynner i august og varer til i november, fikk jeg ikke plottet noe etter at vikariatet mitt var over. Etter intens masing på personalansvarlig ble det altså endelig ordnet på fredag. Puh!

Jeg får forøvrig fast ansettelse nå, sier personalansvarlig. Sannelig på tide!

I minidrivhuset mitt er det fortsatt ikke spor av blomkarsespirer og nå begynner jeg å tvile på at det skjer noe med dem i det hele tatt. De ble sådd 19. april og fortsatt nada! Er det vanlig at det tar mer enn fire uker før de spirer?

Sukkerertfrøene, derimot, hadde hastverk med å spire. Sådd fredag, spirte tirsdag! Og nå var den ene spiren blitt så stor at den buttet mot minidrivhuslokket, så jeg var nødt å potte den om. Jeg tok sjansen på å plassere den ute i den plantekassen den skal bo i hele sommeren. 

For å få plantet den der, måtte mannen til pers etter at vi hadde handlet litt grønnsaksjord på Plantasjen. Aner ikke om det er nødvendig å kjøpe så "spesialisert" jord, men nå ble det slik. Etter handleturen foret vi innsiden av Ikea-plantekassen med tykk plast og laget noen dreneringshull i bunnen. Deretter la vi markduk i og fylte opp et lag med lecakuler. Over lecakulene la jeg et nytt lag med duk før vi fylte opp med jord. Et espalier ble også hengt på veggen etter tilpasning pga. utelampens plassering. 

Jeg synes det ser bra ut, jeg! Nå håper jeg bare at plantene overlever utelivet!

Joda, det ER to spirer oppi der.

3 kommentarer:

  1. Over fire uker hørtes lenge ut for blomkarsefrø? Lot du dem ligge i vann et døgn før du planta dem?

    Jungelagurken jeg planta ut, tror jeg har omkommet. Den har nok ikke likt den relativt kjølige våren. Men jeg har noen flere her innomhus som snart skal få flytte ut. De er litt uregjerlige og klatrer i alle naboplanter... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Njei, de fikk bare halvannen times vannbad, tror jeg. Glemte det helt vekk til jeg sto klar til å så dem. Regner med at manglende bløtlegging forsinker spiringen, men så mye? Hvor lang tid tok det før jungelagurkfrøene dine spirte?

      Slett
    2. Jeg sådde jo jungelagurkfrøene inne sammen med alt det andre, og jeg tror det meste var i god spiring på under to uker. Men jeg husker ikke helt, altså. Hadde tenkt jeg skulle så litt jungelfrø direkte ute også, men jeg aner ikke hvor den frøpakka har tatt veien! Men både reddikene og salaten jeg har sådd ute, spirer bra. Dette er moro! ^^

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...