© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 22. januar 2015

Kroppen min fortjener det beste

Det var nesten litt skuffende å oppdage i dag at selv livsstilsendringslærere/-trenere har, om ikke vær- så ihvertfall føreforbehold. Vi skulle opprinnelig hatt "ball/lek" ute i dag, men det ble omgjort til gåtur (stavgang for de flestes del) pga. våt snø og grapseføre. Her har de tidligere dager dratt oss ut på tur i skikkelig møkkavær for å bevise at det ikke finnes annet enn dårlige klær, og så endret de dagens aktivitet. Været var forsåvidt helt greit i dag, selv om det kom litt nedbør på tilbaketuren. Og i dag gikk jeg fra alle sammen. Vi ble tre i den raske gruppen i dag, og derfor fikk vi en omvei på vei tilbake. Og der oppdaget jeg til slutt at jeg hadde dratt fra de to andre. Det var bare fysioterapeuten som hang på fordi jeg gikk først. Jeg tar de poengene jeg kan raske til meg.

Vi blir også stadig utfordret på hvilke mål og ønsker vi har, og hva vi skal gjøre for å nå våre mål. Vi har definert våre livskompass som vi skal bruke som retningslinje i vår livsstilsendring. Da vi fikk hjemmelekse om å finne vårt livskompass, fikk vi høre tidligere eksempler. Just do it. Det enkle er ofte det beste. Fra tanke til handling. Det var vanskelig å komme på noe meningsfullt, men jeg endte opp med:

Kroppen min fortjener det beste.

Med det mener jeg at for at kroppen min skal ha det bra, må jeg gjøre de beste valgene. Dette innebærer aktiviteter, sunn mat, nok søvn etc. Står jeg i butikken og lurer på om jeg skal kjøpe meg en sjokolade etter en stressa dag på jobb, så skal jeg tenke på livskompasset mitt og vurdere om kroppen min har best av sjokolade eller at jeg lar være å kjøpe den. Det blir ikke lett, men det er som oftest et enkelt svar på det spørsmålet.

I dag fikk vi ny hjemmelekse. Lag et sol-diagram med hvilke punkter jeg trenger i livet mitt for å kunne etterfølge livskompasset mitt og få bedre livskvalitet. Disse punktene skulle vi så vurdere hvorvidt vi allerede hadde i livet vårt, eller om det var noe vi måtte jobbe mer med for å få til. Ett av mine punkt var å få nok søvn/energi. Deretter måtte jeg sette opp en plan på hvordan jeg skal nå dette målet. Jeg skulle velge nok et punkt, men den må jeg tenke litt mer på. Jeg synes noen av disse hjemmeleksene er vanskelige! De ønsker så konkrete svar av og til, og jeg har ikke vært der i hodet mitt ennå. Alle endringer har vært lagt til fram i tid. Jada, jeg skal spise sunnere, spise mindre snop, bevege meg mer. Men ikke nå. Ikke i dag. Kanskje neste måned? Men nå utfordres jeg til å konkretisere alt dette som jeg alltid har utsatt. Og det er naturligvis det som må til. Jeg har bare ikke vært helt klar til det i hodet mitt.

Jeg kan ihvertfall være fornøyd med dagens aktivitet, målt av Fitbit-en min. Den er ganske kjekk å ha i disse dager!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...