© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 25. november 2014

Sleipinger

Jeg ble klar over noe sleipt for en tid tilbake. All tid etter at jeg begynte med tannregulering før jeg ble tenåring har jeg brukt tannskyllevæske. Og det billigste og greieste valget falt på Nycomeds Fluorid. Da et norsk firma og slikt er det jo greit å støtte, og jeg har i grunnen holdt meg til dette merket i alle år.

Men altså, det jeg oppdaget. Det sleipe. Firmaet produserer to forskjellige, men like, produkter! Forskjellige i mengde og design, men likt innhold. Dønn likt innhold. Og den mest økonomiske (1-literen) kan bare kjøpes i én apotekkjede, mens den dyreste får du overalt ellers. Attpåtil påstår de på den dyreste at du skal bruke dobbelt så mye av tannskyllevæsken som på den billigste! Ikke bare skal du altså betale mer, men du skal også bruke det opp raskere. Sleipt!

Heretter kommer jeg kun til å kjøpe den billigste, okke som. Så får jeg heller bruke litt mer energi på å lete opp den ene apotekkjeden. Nycomed skal ihvertfall ikke få noe ekstra fra meg! Og det skal sies at den "eksklusive" 1-literen lot seg kjøpe i de fleste apotek tidligere, om jeg ikke husker helt galt.


På bildet over ser du vareinformasjonen fra begge produktene. Konsentrasjonen er dønn lik (0,5 mg/mL/dg). Innholdet er dønn likt. Firmaet er dønn likt. Anbefalt dosering er veldig ulik!

Et nettsøk avslører også hvor horribelt overpriset halvliteren er. Hos Vitusapoteket er prisen på 500 mL kr. 89,- og hos Apotek1 er prisen på 1000 mL bare kr. 89,90. Ingen tvil om hvor det lønner seg å handle.

1 kommentar:

  1. Fjusk og fanteri altså!!
    Jeg har stort sett brukt den store hvite flasken, for den ble jeg anbefalt av tannlegen da jeg hadde tannregulering. Har merket at den er vanskeligere å finne i apotekene nå enn før...
    Slike ting er viktig å få frem til "folket", så håper du tar kontakt med tv2 hjelper deg eller forbrukerinspektørene eller noe :)

    God tirsdag til deg.
    Klem fra Christine

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...