© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

lørdag 8. november 2014

Alarmen går

Jeg er blitt gressenke igjen. Mannen dro til Vestlandet på torsdag og kommer ikke tilbake før til søndag. Og jeg jobber kveldsvakter i fleng. "Fridager" fra mannen er en kjærkommen pause i hverdagsrutiner, men denne gangen føles det veldig stusselig. Jeg våkner i tomt og morgenkjølig hus, ordner niste og drar på kveldsvakt. Så kommer jeg hjem i ellevetiden til mørkt, tomt og kaldt hus igjen. Fyrer opp litt i peisen mens jeg kikker litt på tv, før jeg trekker opp i andre etasje og sitter litt foran PC-en før jeg legger meg alene. Gjenta gjennom hele helgen.

Det er kjedelige greier, altså. Vanligvis er jo mannen hjemme når jeg kommer fra kveldsvakt. Og har det vært kjølig, så har han fyrt opp mens jeg var på jobb. Jeg tror akvariefiskene fryser litt nå mens jeg er borte, også. Stakkar, de får en kjapp liten lunk etter at det blir mørkt i akvariene, og så kjøles det gradvis ned i omtrent et døgn før ny liten lunk.

Jeg fikk meg et aldri så lite adrenalinkick da jeg skulle hjem fra fredagens kveldsvakt, likevel! Nettopp kjørt ut av garasjehuset på jobb så ringer mobilen min. "Nå har mannen glemt at jeg jobber kveldsvakt, og så ringer han for å prate fra Vestlandet", tenkte jeg og kjørte videre. Så blir det tyst et øyeblikk, men så ringer mobilen igjen. Da kjørte jeg inn på veiskulderen og plukket opp mobilen. Og fikk meg et lite støkk.

Snodig ikon åpenbarte seg på mobilskjermen, ny melding og tapte anrop. Sjekker tekstmeldingen først. "Brannalarm i verksted. Mvh. Verisure." Angst! Ringer sporenstraks mannen og prater noen ord med ham, som forteller at han har snakket med naboene over veien som skal gå ut og sjekke om de kan se eller lukte noe mistenkelig. Jeg kjører altfor fort hjemover etter det.

Alskens rare tanker går gjennom hodet. Falsk alarm? Velter røyken ut når jeg kommer? Brenner det? Vi bor i såkalt enebolig i rekke, hvor garasjen vår er "bindemiddelet" mellom oss og naboens bolig. Brenner det i garasjen vår, blir neppe naboen særlig glad.

På vei opp veien mot huset nistirrer jeg mot garasjen, ser naboene over veien stå på utsiden, men ser heldigvis ingenting til røyk eller skumle flammer. Åpner spent garasjeporten, men alt ser heldigvis bra ut. Det luktet litt svidd fra en varmluftsovn vi har pleid å ha på når det blir kaldt ute, slik at fryseskapet i garasjen ikke skal ta skade, men nå trakk jeg ut kontakten på den.

Og så kom vaktselskapet også for å sjekke tingenes tilstand. Bedre sent enn aldri, men mannen mente de brukte 15 minutter fra alarm til de ankom. Innen den tid kunne jo garasjen vært nedbrent om det hadde vært alvor ... Men det kom altså til slutt en kjekk, ung vekter som kikket seg litt om i garasjen, lokaliserte sensoren og konkluderte med at alt heldigvis var greit. Han fikk en signatur og så kunne jeg senke skuldrene litt foran TVen og puste ut.

Satser på at jeg får en roligere avslutning på lørdagens kveldsvakt!

Mannen er forøvrig snart ferdig med sin første arbeidsledige uke. Det viser seg igjen å være vanskelig å finne en it-stilling som passer. Han har finpusset CVen sin, snakket med bemanningsbyråer og aktuelle firmaer og i det hele tatt gjort det meste han kan så langt. Han har heldigvis fire måneders lønn uansett, men det er kjedelig å ikke ha en jobb å gå til!

Skummelt, nytt ikon! Men fikk ihvertfall bevist at alarmen funker!


3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...