© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 22. oktober 2014

På stand

Til lørdag skal jeg gjøre noe jeg aldri har gjort før, og jeg gleder meg faktisk litt til det. Den 25. oktober er det den nasjonale organdonasjonsdagen og jeg skal stå på stand for Stiftelsen Organdonasjon og fortelle om hva dette er og prøve å rekruttere folk til å bli organdonorer. 

Har du allerede tatt stilling til om du vil være organdonor hvis ulykken skulle skje deg? Og vet dine nærmeste om din beslutning? Det kan være lurt å fylle ut et organdonorkort og legge det i lommeboka di hvis du ikke har fortalt noen andre om din beslutning. Det er dine nærmeste som vil bli spurt i fall du blir aktuell som donor, og med et slikt kort kan de lettere vite hva du mener som saken.

Det er færre restriksjoner for å bli organdonor enn for å bli blodgiver. Får du ikke gi blod, kan du likevel være aktuell som organdonor. Det er ingen aldersgrense og det er transplantasjonsteamet på Rikshospitalet som avgjør om du er egnet eller ikke - avhengig av eventuelle sykdommer. I realiteten er det bare 0,5% av de som dør i løpet av et år som er aktuelle som donorer.

I Norge har vi ikke et donorregister da man har funnet at dette ikke er nødvendig. I Skandinavia er vi de eneste uten et slikt register, men vi er likevel bedre på organdonasjon enn både Danmark og Sverige. Det landet i Europa som er best på organdonasjon er Spania - og de har samme system som oss, altså uten et register.

Mer informasjon om organdonasjon kan du finne på sidene til Stiftelsen Organdonasjon. Gjør deg opp en mening og fortell dine nærmeste om det! Og er du med, så spre gjerne informasjonen videre til andre! Jo flere som er med, jo større sjanse er det for at de som venter på et organ kan få det før de dør i køen.

Og er du ute på lørdag og ser en stand for dette, så stikk innom dem, gi dem et smil og si at de gjør en viktig jobb! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...