© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 8. september 2014

Tung start

Så begynner snart alvoret. I mai skrev jeg om et legebesøk hvor vektøkningen min ble tatt opp, og legen ønsket henvise meg til noe de forkorter EFF. Vel, i dag var jeg til første konsultasjon.

Såvidt jeg kan forstå er det et ganske omfattende opplegg dette blir. Vi snakker livsstils- og kostholdsendring og økt fysisk aktivitet. I første omgang er det bare et lite introduksjonsmøte noen timer på en kveld senere i måneden hvor man helst skal ta med seg nær venn/familiemedlem. I mitt tilfelle blir det mannen min. Da får han et innblikk i opplegget og kan være en bedre støtte for meg.

Når jeg så på et senere tidspunkt skal i gang med alvoret, blir det heldagsopplegg tre ganger i uka i tre uker, samt samtaler. Man skal testes, gruppetrenes, måles og snakkes med. Legen jeg snakket med i dag snakket faktisk om at man kanskje burde vurdere tre ukers sykemelding i den perioden på grunn av det omfattende regimet man skal gjennom. Det høres voldsomt ut, men jeg skal tenke på det. Med en sykemelding blir det riktignok lettere å fokusere på opplegget, men det går jo ut over jobb og kolleger ...

Når de intensive tre ukene er over, trappes det etterhvert ned til en gang i uka og til en gang i måneden. Så er det visst også noen kontroller senere, som etter ett år, to år og muligens etter fem år. Jøjje meg ...!

Jeg har ikke nevnt dette for andre enn mannen min. Kollegene mine trodde jeg skulle til legen min med forkjølelsen min i dag. Ingen i familien vet heller noe om dette ennå. Og slik ønsker jeg at det skal være en stund. Jeg ønsker å begynne på opplegget og se at det faktisk virker og har noe for seg, før jeg "annonserer" min vei mot en lettere tilværelse. Så slipper jeg også spørsmålene om hvordan det går. Virker det? Har du gått mye ned i vekt? Trener du mye? Hva trener du? Hva spiser du? Hva har du endret? Hvorfor gjør du det? Og så videre, og så videre. Så ikke sladre til noen andre, hva?  :-)

Jeg kommer nok til å bruke bloggen min til å skrive om hvordan opplegget blir, hva jeg gjør og noen tanker rundt det. Ett sted må jeg jo få utløp for dette temaet, ikke sant?

I første omgang skal jeg nå lese "Slik ble jeg slank" av Hege Gade, gjøre to (helst livsvarige) endringer i kostholdet og to (helst livsvarige) endringer i hverdagsaktivitetene. 

Ønsk meg lykke til ...

2 kommentarer:

  1. Lykke til! Skal prøve å unngå øyekontakt på jobb... Late som ingenting lissom, men passe på deg i lunsjen. Og du veit jo hvem jeg er, he, he!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, hadde deg i tankene, L! Så langt har det jo gått greit, så regner med at det fortsetter med det. :) Og hvis/når jeg evt. blir sykemeldt i tre uker, så vet du altså hvorfor. Og ingen stykke blikk over lunsjen, takk! ;-)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...