© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 23. september 2014

Stresskulder

Æsj, stresskulderen min har begynt å plage meg igjen. Den begynte å mukke i 2008 etter et nokså heftig år med frivillig foreningsarbeid som var svært krevende og en kollega med psykopatiske trekk. Sistnevnte var ekstremt krevende å håndtere hver arbeidsdag.

Disse to stresselementene satte seg så noe inn i hel**** i skulderen min at jeg har måttet få behandling i alle år senere. Før jeg fikk behandling var jeg blitt helt stiv i nakken, særlig mot ene siden - og venstre armen klarte jeg ikke løfte høyere enn skulderhøyde. 

Heldigvis kom jeg raskt til fysioterapi når jeg først bestemte meg for å få hjelp. Jeg innså at dette klarte jeg ikke bli kvitt selv. Det var en privatklinikk jeg kom inn hos, og det kostet flesk ettersom jeg måtte betale alt selv. Helt i begynnelsen var jeg der et par ganger i uka, og de klødde seg litt i hodet for de fant ikke egentlig noe galt med meg. Da vi dro fra Oslo, var jeg innom dem omtrent en gang i måneden.

Da vi ankom Sørlandet, tenkte jeg at jeg nå skulle se om jeg var god nok i skulderen til at jeg kunne kutte ut pengeforbruket på behandling. Ny jobb med mye opplæring er ganske stressende, men jeg klarte meg uten behandling i omtrent ett år. Til slutt måtte jeg krype til korset og finne meg en ny behandler her nede. Skulderen begynte å protestere igjen.

Jeg gjorde ikke egentlig noen særlig dyp research, så jeg fant ingen ny fysioterapeut. Derimot endte jeg opp hos en naprapat som, for meg, gjør omtrent det samme som fysioterapeuten i Oslo gjorde. Naprapaten er en tanke dyrere og alt går fortsatt av min egen lomme. Det blir noen tusenlapper i løpet av året ...

Men altså ... Nå har skulderen begynt å protestere kraftig igjen og jeg vurderer for første gang å få meg en akutt-time ettersom det nå er tre uker til neste avtale. Jeg regner med at det er all usikkerheten rundt mannens jobbsituasjon som har gått rett i skulderen min, men det er utrolig irriterende at det er psyken min som psyker meg ut på det viset!

Bildet er lånt herfra.

1 kommentar:

  1. Lite samarbeidsvillig skulder du har!

    Håper du finner en god fysio (eller hva du nå trenger) som har offentlig godkjenning slik at du får tilbakebetalt alt over egenandelen.

    God bedring!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...