© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 6. mai 2014

Verdens astmadag

I dag er det verdens astmadag, og da var det jo bare passende at jeg var hos en lungelege. Først var jeg til røntgen thorax hvor jeg i bar overkropp klemte på en skjerm og så tok jeg diverse pusteøvelser under begeistret og positiv veiledning av sykepleier. Deretter var det inn til legen og motta dommen.

Hun så ingenting på røntgenbildene, men der skulle radiologene ta en nærmere kikk ettersom de er ekspertene og kunne se ting som hun lett kunne overse. Hun fikk kopi av journalen min fra Oslo og leste ivrig gjennom den. Etter endel spørsmål og svar, kunne hun fortelle meg at jeg har hyperreaktive bronkialslimhinner. Jeg vet ikke om det er en avart av astma eller har en helt annen virkningsmekanisme, men det var ihvertfall hva hun kalte det. Og så skrev hun ut nye medisiner til meg. En anfallsmedisin, en vedlikeholdsmedisin og en nesespray til å åpne opp i nesa.

Jeg ble også spurt om vektøkningen de siste 15 årene, og så ønsket hun å henvise meg til Enhet for fysikalsk medisin og rehabilitering hvor jeg skal møte både lege, fysioterapeut og ernæringsfysiolog. Jeg trenger et spark bak, og det var vel det hun også tenkte. Når selvdisiplinen ikke er sterk nok, så tar jeg gjerne i mot bistand gjennom helsevesenet når det tilbys meg. Jeg er jo ikke dum, heller.

Mens vi pratet om dette og hint, nevnte jeg at jeg aldri hadde fått sjekket hjertet mitt til tross for EDS-diagnose. Heldigvis var hun helt enig i at det absolutt burde gjøres, så nå går jeg videre i systemet der også. Hun skulle henvise meg til kardiolog. Jeg var spesielt interessert i dette ettersom min mor nettopp har fått påvist en lekkasje i en hjerteklaff (selv om det er min far jeg har arvet EDS fra) og hun skal inn til "en liten hjerteoperasjon på Riksen" som min far skrev i en mail til meg og min bror.

Etter sykehusbesøket dro jeg rett ut på handletur. Der fikk jeg kjøpt meg splitter nye, flotte joggesko! Nå skal jeg ikke påstå at dette var et slankeinspirert innfall etter legepraten, for jeg har lenge planlagt å kjøpe nye, gode sko til å ta med til Rhodos i sommer. For noen uker siden var jeg hos G-sport hvor en ung muskeljypling viste meg skoutvalget i sjokkfarger og jeg fant egentlig ikke noe som fristet der. I dag var jeg innom Intersport og en eldre, rolig kar tok seg god tid til meg. Han fant umiddelbart et par gode sko han anbefalte og jeg falt for dem med en gang jeg prøvde dem på. 


Ved siden av oss sto det en slik maskin som du står barbeint på og så kan man se om man er plattfot eller normal under foten. Jeg spurte pent om det var mulig å sjekke føttene mine fordi jeg har hatt en mistanke om at jeg har en tendens til litt plattfothet. Jeg blir ihvertfall veldig fort sliten under foten i visse sko. Og joda, han var helt enig i at det var en antydning der, så han foreslo spesialstøpte innleggssåler. Så da kjøpte jeg det også. Sto på myke, varme puter som formet sålene jeg fikk under fotbladene, mens den rolige karen tilpasset sålene under føttene mine. Helt topp! Takket ham for veldig god service da jeg gikk. Han var flink! Jeg fikk med et par gratis løpesokker på kjøpet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...