© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 20. mai 2014

Hjertelig

Takk og pris for at jeg fant den gamle brillen min, for hvis jeg skulle levd med kun kontaktlinser frem til neste tur til optikeren, hadde jeg gått av hengslene. Jeg fikk med forskjellige linser da jeg var innom optikeren til akuttavtalen min. Ett sett med -7,5 og to sett med -7,0. At den laveste styrken var to forskjellige typer oppdaget jeg ikke før jeg skulle prøve dem. Det ene settet var nemlig med UV-filter.

Optikeren ga meg beskjed om å prøve ut linsene før neste time, så jeg prøvde ut -7,5 på den andre nattevakta mi i helga. Drøye ni timer på jobb med linser samt kjøring til og fra burde jo si noe om hvordan de funket for meg, tenkte jeg.

Det ble en litt forunderlig opplevelse. Jeg opplevde nemlig å bli lettere langsynt for første gang i mitt liv. Jeg kunne se aldeles fortreffelig på lang avstand. Så uvant var det at jeg holdt på å bli altfor distrahert da jeg kjørte på jobb, for det var mer fristende å se langt, langt foran meg. Så mange detaljer! Så skarpt! Jeg frydet meg. Dessverre viste det seg altså at jeg var noe langsynt, slik at når jeg skulle sjekke søsteruret mitt på brystet, så måtte jeg prøve å skape større avstand for å se hva klokka var. Det var forresten en fantastisk måne den natta, og jeg ble rent fascinert over hvor godt jeg kunne se den med disse linsene.

Den tredje nattevakta valgte jeg å prøve meg på -7,0-linsene, og det var da jeg oppdaget at det var forskjell på de jeg hadde fått med meg. Ettersom sola skinner lite om natta her på Sørlandet, gikk jeg for de som var uten UV-filter. To forsøk, så satt høyre linse på plass. Det venstre øyet mitt skulle (igjen) bli problemet, for herlighet som jeg slet med å få på den linsa! Aner ikke hvor mange ganger jeg forsøkte og feilet, men jeg ble rimelig lei til slutt, før den endelig satt på plass.

Å fytte #%&@€$ som det svei! Øynene brant og tårene rant, og jeg lurte på om jeg måtte forkaste hele linseforsøket for den natta. Rødøyd tok jeg noen allergiøyedråper (får blodårene i øynene til å snevre seg inn) og håpte det skulle hjelpe, og satte kursen mot jobb.

Det hjalp faktisk, selv om særlig det venstre øyet var spesielt várt for tørrhet og irritasjoner. Nærsynt hadde jeg også blitt igjen, og der jeg med de forrige linsene kunne stå i enden av en lang korridor og lese skilt i den andre enden, slet jeg nå med å se de nærmeste skiltene tydelig. Søsteruret var derimot lettere å se denne natta.

Klokka fire på natta gnidde jeg meg i øynene og plutselig forsvant klarsynet på høyreøyet, og linsa forsvant sideveis ett eller annet sted! Heldigvis var kollegaen min rett ved, og hun hjalp meg slik at jeg fikk plukket ut den løsslupne linsa. Da var det bare å plukke av den andre linsa også og finne frem brillen igjen.

Konklusjonen er så langt at -7,5 er best, da jeg kommer til å bruke linser hovedsaklig ute og ihvertfall ikke til lesing. Sannsynligvis ligger jeg rundt -7,25, men jeg tror ikke det kommer linser i den styrken. I tillegg har jeg funnet ut at jeg fortsatt ikke er glad i linser og at det er flere gode grunner for meg til å fortsette og bruke brille.

Så har jeg også vært hos kardiolog og fått sjekket hjertet mitt siden sist! "Jobber du her?", spurte han etter at vi hadde hilst. Han gjenkjente meg fra utallige forbisyklinger i korridoren vi var i. Først ble det tatt EKG og deretter sjekket han hjertet med ultralyd. EKG-en sa han ingenting om, men jeg snikfotograferte utskriften mens han var ute et øyeblikk, og der kunne jeg lese kommentaren som stod på. Unormalt EKG - T-kurveabnormalitet, vurdér inferior iskemi. Ultralyden avslørte et normalt hjerte så langt han kunne se, kunne han fortelle, og det var konklusjonen hans. Alt normalt, altså. 

Hjerteundersøkelsen ble tatt delvis pga. EDS-diagnosen min, så kardiologen lurte på om jeg var gentestet for dette. Det er jeg ikke, så da mente han at det var en god idé. Hvis en eventuelt påvist genfeil er assosiert med hjerte-/karproblemer, ville han gjerne ta meg inn til en CT. Helt topp at jeg blir fulgt opp så bra!

På vei ut fikk jeg med meg rekvisisjon til gentesten (og faktura), så da var det bare å stikke innom kollegene mine som hadde kveldsskiftet og få tatt blodprøven. Mitt eneste frynsegode i jobben! Om et par uker får jeg kanskje et svar på prøven. Spennende!


3 kommentarer:

  1. Noen frynsegoder må man ha. Jeg har bare gratis kulepenner og mørk sjokolade. Det er begrenset hvor mye det er å hoppe i taket for. Men herregud, erre sjokolade man vil ha er det jo toppen på de dagene? ;)

    Ønsker deg masse lykke til med prøver, håper på positive svar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratis kulepenner og mørk sjokolade hadde passet meg ypperlig. Jeg elsker mørk sjokolade.

      Slett
    2. Man skal ikke kimse av gratis kulepenner og mørk sjokolade! Særlig det siste hørtes jo godt ut! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...