© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 12. mars 2014

Termostat

Jeg har en ødelagt termostat. Den oppfører seg underlig og har i grunnen gjort det store deler av mitt voksne liv. På bryllupsreise på Seychellene, med temperaturer på 28-32 grader, lå jeg i ei hengekøye og var kald. Mannen snakker fortsatt om det.

Jeg kan legge meg med tålig lunkne/småvarme føtter, men miste søvn fordi føttene blir kalde mens jeg prøver å sovne. Leser jeg på senga før jeg skal sove, så er det garantert at føttene blir til is. Jeg er nok en av svært få som kan ligge under ei dyne og aldri bli varm fordi hudtemperaturen tilsynelatende er så lav at det ikke blir noen temperaturøkning som kan eskalere til normaltemperatur under dyna. Da må jeg opp og stå i dusjen og vanne røttene føttene mine med så varmt vann som mulig. Først da er det sjanse for søvn.

De siste ukene har jeg (heldigvis?) vært glovarm ved rundt 25-27 grader på kontoret hjemme. Det ligger i andre etasje og all varmluft trekkes opp dit via trappa. Det står også på to pc-er hele tiden som hjelper på den varme tempen. I går var det 25,9 grader der da jeg kom hjem fra korøvelsen, og da fikk jeg gåsehud og iskalde hender som holdt seg iskalde i flere timer. Helt til jeg la meg, faktisk. Mannen skjønner ingenting. Det gjør ikke jeg heller.

De siste ukene har jeg vært mye varm og følt at jeg har svettet for ingenting. Jeg har en teori om at p-pille-byttet spiller en rolle. Yasmin inneholder østrogen. Jeg har gått fra Yasmin til Cerazette som ikke inneholder østrogen. Det må jo nødvendigvis generere et østrogenfall, noe som er kjent for dem som har kommet i/gjennom overgangsalderen. Slikt skaper nemlig hetetokter. Min teori er at jeg har kjent på en liten miniovergangsalder de siste par ukene på grunn at nye p-piller. Jeg har ikke fått det bekreftet, men tipper at det kan være årsaken til svette- og hetetoktene.

Det forklarer naturligvis ikke den ødelagte termostaten min, bare bekrefter den, egentlig. Jeg kan være glovarm på en viss temperatur den ene dagen og fryse den neste dagen. Det kan ha noe med det lave stoffskiftet mitt å gjøre. Skulle ønske at jeg var litt mer normal!

Bildet over viser temperaturen akkurat nå. 25,1. Og jeg er kald på føttene og må skru av kjøleeffekten på varmepumpa. Kjølingen måtte jeg skrku på fordi jeg ved 25,7 grader var glovarm i kveld. Forstå det den som kan ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...