© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 10. mars 2014

Så ble det visst min tur

I det siste har jeg sett at Liebster award har blitt delt ut til både den ene og den andre. Litt misunnelig og litt lettet over at den ikke har havnet hos meg. Det er alltid hyggelig å bli tenkt på, men så er det litt pes å svare på spørsmålene og sende dem videre. Men for noen dager fikk visst også jeg den utmerkelsen. Jeg ble ikke klar over det før i dag, faktisk. Slik blir det når man plutselig befinner seg i den noe kjedelige situasjonen at noen følger deg, men du har ikke fulgt vedkommendes blogg tilbake. I kveld fikk jeg beskjed om utmerkelsen, og må dermed skride til verket og pønske ut noen bevingede ord. Det er Avdeling Holt som har tildelt meg denne morosaken:




  1. Du får oppleve en dag på ny. Hvilken dag velger du og hvorfor?

    Det er ingen spesiell dato som utmerker seg, så hvis jeg kunne få opplevd en dag da jeg var liten og min største usikkerhet var om været tillot uteleking eller om jeg måtte leke inne. Da politikk, økonomi, arbeid og husarbeid var ukjente og uinteressante felt. Da verden bare bestod av hjemmet og de nærmeste naboene og sommeren varte en evighet og solen alltid skinte.

  2. Du kommer inn i et mørkt rom, plutselig dunker du borti en lampe. Du hører glass som knuser etterfulgt av innstendig banning og dermed åpenbarer Ånden I Lampa seg. «Du har vekket meg fra min skjønnhetssøvn og ødelagt huset mitt. Du vil bli straffet. Men jeg hadde mareritt og er dermed litt takknemlig, derfor skal du få muligheten til å bli det dyret du selv ønsker hvis du argumenterer godt nok». Hva svarer du?

    Da tror jeg at jeg ville svart at jeg av hensyn til nevnte ånd kan forbli det dyret jeg allerede er og at det tross alt er straff nok. For å underbygge svaret mitt kan jeg henvise til menneskets historie gjennom tidene.

  3. Hvor går årets ferie og hvem er i ditt reisefølge?

    For første gang på flere år skal vi på skikkelig utenlandsferie, og da reiser vi til Rhodos! Med mannen min, naturligvis. Ingen av oss har vært i Hellas før, så det ser vi frem til.

  4. Du våkner opp i et telt på fjellet. Du er helt alene. Heldigvis har du både telefon, dekning og strøm. Hvem ringer du?

    Hvis jeg er i et telt på fjellet, regner jeg med at jeg har dratt dit av en grunn, og da har jeg neppe noe umiddelbart behov for å ringe noen med det aller første.

  5. Kostholdsdebattene vil ingen ende ta. Null karbo. Null fett. Fem dager med vanlig kost og to dager med faste. Suppekurer, pulverkurer, sitronkurer med chili. Hva funker?

    Moderasjon funker. "Alt med måte" og "Den gyldne middelvei" er utmerkede levemåter. Skulle gjerne hatt viljestyrke og disiplin til å følge dem.
     
  6. 14.februar var det mange som var mer enn klare for å kreve blomster, vin, konfekt og ekstra oppvartning. Er du klar for å levere 14.mars?

    Jeg fikk verken blomster, vin, konfekt eller ekstra oppvartning den 14. februar. Og det samme leverer jeg 14. mars.

  7.  Helsedirektoratet har kommet ut med noen anbefalinger:
    Anbefalingene for voksne er endret fra minimum 30 minutters moderat fysisk aktivitet hver dag, til minst 150 min/uke av moderat intensitet eller minst 75 min/uke med høy intensitet eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet.
    For å oppnå en ytterligere helsegevinst er det nå spesifisert at voksne bør øke moderat fysisk aktivitet inntil 300 min/uke eller høy intensitet inntil 150 min/uke, eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet. Barn og ungdom anbefales minst 60 min/dag med fysisk aktivitet av moderat og høy intensitet. Minst tre ganger i uken bør aktiviteter med høy intensitet som gir økt muskelstyrke og styrker skjelettet, inkluderes.
    Hvilke tanker gjør du deg rundt dette?

    Jeg tenker at det var gysla mye tekst som jeg ikke orker mer enn å skumlese gjennom og dermed heller ikke tar inn over meg. Dernest tenker jeg at det tross alt handler om anbefalinger om fysisk aktivitet for voksne, og at uansett hva det står der så burde jeg trene mer. På den andre siden så har jeg en relativt aktiv jobb, så det er ikke sikkert jeg gidder å ta det så nøye likevel.

  8. Hvordan motiverer du et barn til å lære noe som han eller hun synes er totalt bortkastet, gammeldags og idiotisk?

    Aner ikke. Og kommer sannsynligvis aldri til å finne det ut heller.

  9. Hvordan ser mailboksen din ut? Er den stappet med gode minner og jobb eller er den tom på slutten av hver dag?

    Hvilken mailboks - jobbens eller den private? Jeg får uansett ikke flere e-poster hver dag enn at jeg glatt leser gjennom alt nytt hver dag.

  10. Telefonen ringer. Akkurat i det du ser navnet på displayet kommer du på at du på nachspielet i går inviterte den nye venninnen med familie på tidlig middag. Klokken er tolv, hodet banker og du har ikke ryddet etter festen. Hva gjør du?

    Det er en situasjon jeg aldri havner i, så det er ikke noe problem. "Tidlig middag neste dag", liksom. Her skal slikt planlegges i helst ei uke først, og jeg blir aldri så full at jeg hemningsløst slenger rundt meg med middagsinvitasjoner i øst og vest. Heldigvis.

Nå er det visst meningen at jeg skal gi denne videre til noen andre utmerkede bloggere. De utvalgte bør, av respekt og normal høflighet, linke tilbake til dette innlegget. Nå er det jo slik at denne utmerkelsen allerede har gått rundt en liten stund og jeg har ingen oversikt over hvem som har eller ikke har fått den allerede. Dessuten var det slik at sist gang jeg utfordret noen bloggere til å svare på spørsmål, så var det to (av tre) som ikke gadd ta utfordringen. Da mister man litt motivasjonen. Derfor oppfordret jeg dere heller til å gripe utfordringen selv, svar på de samme spørsmålene jeg har svart på eller gå inn på Avdeling Holts link øverst i innlegget og svar på de spørsmålene hun svarte på - eller lag dine egne spørsmål og svar på dem. Det er i grunnen det samme, bare vi får litt underholdning og kanskje lærer noe nytt om deg.

Lykke til!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...