© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

lørdag 22. februar 2014

På bedringens vei

Det er vel på tide å skrive noe nytt her igjen. Har liksom ikke helt hatt ork til å ta fatt på det, men nuh! 

Forkjølelsen er på tilbakemarsj og til uken er det trygt å returnere til korsang igjen. Jeg har jobbet hele denne uken etter tre sykedager i forrige uke, så det er ingen tvil om at det går rette veien. Bursdagspresang til 50-åringen er både kjøpt og bestilt og den som er bestilt håper jeg at jeg rekker å få før vi drar inn til Oslo. Forresten - jeg har bestilt to ting. Den andre tingen burde komme i postkassa snart! Etter avlevering skal jeg fortelle hvilke kjedelige greier jeg fant på.

Denne uken har jeg også vært hos gynekolog. Jeg fikk veldig raskt time, men det kostet jo en halv formue også. Da jeg fikk timeinnkallelsen, ringte jeg inn for å endre tidspunkt og da spurte jeg om timen innebar en gynekologisk undersøkelse. Det kunne ikke telefondamen svare på, men jeg tenkte at det gjorde det ikke, for det var jo ikke det som var problemstillingen. 

Jeg tok feil. Æsj. Ikke om problemstillingen altså, men undersøkelsen. Ettersom det var lenge siden forrige celleprøve, og siden jeg likevel var der, mente gynekologen at jeg burde benytte anledningen til ny prøve. Misfornøyd måtte jeg gi henne rett i det. Hun var heldigvis netthendt. Og jeg fikk også se ultralyd av livmoren min. Du vet du er miljøskadd når du sitter der med ultralydproben et visst sted og ser bildet ved siden av deg, og du tenker at "Dette skulle jeg tatt bilde av!". Bildet viste ihvertfall ingen abnormaliteter.

Og så snakket hun mye om hormonspiral og litt om Cerazette-piller, og da hun så ansiktsuttrykket mitt på spørsmål om jeg ville sette inn spiral for å slutte med Yasmin, skjønte hun at det ikke falt i helt god jord. Så nå prøver jeg ut Cerazette for å se om det funker greit på kroppen min. Hun fortalte at mange får problemer med spot-blødninger, men at også endel helt mister blødningene. Det siste er jo håpet. Men nå er det altså å spise p-piller kontinuerlig, hver eneste dag uten opphold, og ta de eventuelle blødningene som kommer. Ingen mulighet for planlegging lenger. Og hvis jeg blir for plaget av blødninger kan jeg vurdere spiral om et halvt års tid.

P-pille-byttet skyldes at jeg har påvist lupus antikoagulant i blodet, noe som gir en økt fare for blodpropp. Yasmin er en av verstingene i så fall, og selv om jeg har brukt det siden 2007/8 og tålt det bra, mente gynekologen (og revmatologen) at jeg burde bytte merke. At jeg var passert 40 år ble også bemerket i så henseende, og det var deprimerende. Det er kjedelig å få høre at man er i ferd med å gå ut på dato og at alderen må tas hensyn til.

Jeg har også EDS, som nevnt tidligere. Det medfører en viss økt blødningstendens. Skulle likt å visst om det ene opphever det andre, eller om det er to såpass forskjellige virkningsmekanismer at det i stedet blir dobbelt opp med problemer. Jeg har ifm. EDS-diagnosen fått et brev hvor det står at det anbefales å bruke Cyklokapron ved kirurgiske inngrep for å hindre økt blødning. Med tromboserisiko er vel ikke det så lurt, kanskje? Jeg burde sikkert spørre noen som er kvalifisert til å svare på det.

På vei oppover etter en liten nedtur. Mitt bilde. Ikke stjel! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...