© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 3. februar 2014

En liten helseoppdatering

I uken som har vært var jeg hos lege igjen, hos revmatolog. Ei ny ei denne gangen og jeg fikk vist henne gamle prøvesvar som jeg hadde tatt med meg. Hun gikk gjennom symptomer og mangel på sådanne, kjente på fingerledd og den vonde skuldra mi ("Det er nok ikke leddet, men muskulært.") og så konkluderte hun med at "Men da er du jo positiv på lupus antikoagulant!" etter tre sett med prøver som alle var svakt positive. Det fjerde settet, det første tatt i 2000, var negativt. 

Så fikk jeg råd ved lange flyturer (trombosestrømper og aktivitet), graviditet (albyl-E) og løfte om henvisning til gynekolog (for nye piller - hun var ikke så begeistret over Yasmin-pillene mtp. positiv LA) og lungelege. Sistnevnte fordi hun heller ikke skjønner hvor den forhøyede CRP-en min kommer fra. Mystisk, til og med. Så jeg nevnte at jeg hadde hatt astma da jeg bodde i Oslo og at jeg hadde inhalator den gangen, og gikk til jevnlig kontroll. Hun spurte om jeg hadde tatt pusteprøver, så jeg viste henne de spirometriutskriftene jeg hadde. Og så fortalte jeg at jeg fortsatt hoster ganske mye og har litt ekspektorat, og spurte om hun trodde det kunne ha noe med det å gjøre. Ergo henvisningen.

Hun mente at jeg ikke hadde SLE fordi anti-DNA-testen var negativ. ANA har vært grenseverdi-positiv i mange år, men altså ikke mer enn det. "Derfor tar vi deg ikke inn til kontroll igjen, for du har nok ikke den sykdommen og du har ingen symptomer på den. Hvis du derimot skulle oppdage symptomer, så må du gjerne kontakte oss igjen! Da ser vi på deg på nytt."

Hun gjorde forresten er artig test på meg da vi var innom trombosetemaet. Hun tok en slags olje på neglebåndene mine og tok et håndholdt mikroskop nedi oljen for å kikke på kapillærene i neglebåndene. Jeg ble veldig fascinert, for jeg synes sånt er interessant. Jeg kunne se kapillærårene gå i en bue opp mot neglen, snu og gå ned igjen. Lyserøde og fine. Det legen så etter var mørke prikker og mørke utvidelser av kapillærene, som ville være tegn på tromboser (blodpropp). Tenkte for sent på å spørre om vi hadde tid til at jeg tok bilder av det, så du får nøye deg med dette bildet lånt herfra.

Nå venter jeg bare på å bli kalt inn til gynekolog og lungelege. Vente, vente.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...