© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 2. januar 2014

En gjennomgang

Dette er jo nærmest blitt en tradisjon, det å ta en gjennomgang her på bloggen av året som er omme. Her kommer et resymé av 2013:

På fjorårets første dag fortalte jeg om endel historiske og nåtidige kjentfolk som et slektsgranskningsprogram påstår at jeg er i slekt med; fra Kleopatra ("61st great grandmother") til Barack H. Obama ("22nd cousin"). Bloggen min kom endelig på Facebook i januar, og noen dverger sang om Ensomfjellet på film. Alvorlig lakenskrekk ble avløst av superenkle nutellacookies like før månedskiftet.


Skrivetørken begynte å feste sitt grep i februar, og for å bøte på det holdt jeg en gi-bort. Jeg ble litt syk, litt inspirert av Pinterest og handlet noen bøker.

Mars var en lavaktivitetsperiode, både i livet og på bloggen. En kollega tråkket solid i salaten, jeg opplevde noen merkelige A-mennesketendenser, fant ut at jeg ikke var alene om å se på Derrick på ettermiddagene, avviklet Earth Hour og trakk en vinner av gi-borten min.


I april var vi på en liten tur på hytta til mine foreldre,samt at jeg konkluderte med at jeg hadde fått mange følgere på Pinterest. I dag har jeg over 1700 følgere! Dessverre kom hvitprikksyken til akvariet mitt denne måneden, og alle fiskene døde bortsett fra én platy. Den lever forøvrig fortsatt. En kollega avslørte meg forresten også denne måneden, og jeg vet at hun ivrig bruker bloggen min som portal til mange andre blogger via bloggrullen min. Jeg begynte også i kor i april! Jeg henger fortsatt med, men har hatt endel forfall pga. jobb.

Vi handlet uteplanter og spisebord til verandaen i begynnelsen av mai. Til 17. mai lagde jeg pavlovakake for første gang. Riktignok med ferdigbunn, men resultatet ble likevel bra. Ostekake funket også. Akvariet ble endelig grundig renset og rengjort og så dro vi i bryllup på Vestlandet.


Juni og juli var bloggens all time low, med bare seks innlegg totalt på begge månedene. Vi begynte å gjøre alvor av kjøkkenplanene våre og jeg kjøpte Emmeselle-pakken. I midten av juni var jeg på kongress i Trondheim og koste meg med gode foredrag og mange gamle kjente, samt tok en tur til den gamle studenthybelen jeg leide. Forøvrig et trist syn. Svigerforeldrene mine tilbrakte en god del av sommerferien hos oss, og da benyttet vi bl.a. anledningen til å dra i Dyreparken. Der tok jeg massevis av bilder.

I august feiret vi bryllupsdag, jeg satte i gang en ny gi-bort og fikk høre mye rart på jobb. Plutselig kom en legeavtale dalende ned fra det blå i postkassa mi og jeg oppdaget at også vitamin D er lavt, i tillegg til vitamin B12.

Det ble tatt flere blodprøver av meg i september og jeg fikk noen kjipe prøvesvar tilbake. Jeg lagde soppstuing for første gang og den ble kjempegod til reinsdyrsteik. Jeg anbefalte tegneserien Scandinavia and the world og kjøpte sebrasnegle til "karantene-akvariet". Fant i romjula ut at den også går under navnet tigersnegle. Og så handlet jeg noen burgunder klær - med god samvittighet.

Oktober var måneden for rundt bursdagstall, og dagen ble tilbrakt på jobb med medbrakt Toro langpannesjokoladekake som fikk veldig mye skryt. Mannens "hovedgave" til meg var konsert med Gitarkameratene, men den glemte vi helt vekk. Jeg føler meg unnskyldt med at jeg var midt i en 4-nattevakter-periode. Jeg fikk endelig komme til utredning på revamtologisk poliklinikk, uten at jeg egentlig ble så mye klokere av det. Ingen diagnose ble gitt grunnet manglende symptomer, men nye, konfirmerende blodprøver ble bestilt.

Svarene på oktoberblodprøvene kom i november og motsa tidligere prøvesvar. I tillegg kom det et svar på Oslo-prøven som var ikke-konkluderende, og dermed ringte revmatologen meg og ville ha meg til kontroll på nyåret likevel. Månedens siste dager ble tilbrakt i Oslo hvor vi feiret at min niese var blitt myndig.

Måneden med flest blogginnlegg ble desember, som til tross for det ble innledet med nok en skrivesperre. En onkel gikk bort og og ble begravet samme uke som koret hadde julebord. Jeg sjekket B12-nivået mitt, fant ut at det havnet over metodens analyseområde og bestemte meg for å utsette de fire siste injeksjonene til behovet melder seg. Jeg skrev om min erfaring med å lage fotobok, forøvrig en veldig populær gave, og jeg syntes juleforberedelsene tok litt vel lang tid. Jeg havnet uforvarende på Kveldsnytt midt i julehandelen, men det ble jul i år også, og jeg lagde sirupsnipper for første gang og prøvde en ny oppskrift på julelikør. Tredje juledag kjøpte jeg en ny tigersnegle og to neonorange reker til karantenekaret. En underlig romjulsdrøm smittet over på en dårlig morgen og året ble avsluttet på jobb, med to nattevakter.


Jeg ønsker dere et riktig godt nytt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...