© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

søndag 22. desember 2013

Julelikør versjon 2.0

Fjorårets julelikør falt ikke i smak, så jeg ønsket å prøve en ny oppskrift i år. Egentlig hadde jeg tenkt å ignorere hele julelikøren, men så oppdaget jeg at den ene oppskriften gjorde likøren ferdig samme dag. Ingen ukesvis ventetid. Og i dag handlet jeg inn de rette ingrediensene og skred til verks.

(Følte meg forresten som den smugdrikkeren da jeg var på polet og kjøpte billigste whiskyen jeg fant og ikke ønsket pose, men bare dyttet flaska godt ned i håndveska mi.)


Oppskriften er som følger:
  • 3 dL kremfløte
  • 1 ts vaniljesukker
  • 3 ss melis med sjokoladesmak
  • 2 ts pulverkaffe
  • 4 dL søt, kondensert melk (f.eks. Vikingmelk)
  • 35 cL whisky
Butikkene jeg var innom hadde ikke melis med sjokoladesmak, så jeg prøvde å lage en tilsvarende blanding av vanlig melis og kakaopulver. Kanskje jeg skulle brukt sånn sjokoladepulver som man blander ut med melk i stedet? 

Bland fløte, vaniljesukker, melis og pulverkaffe i en gryte og kok opp. Ta gryten av varmen og la den avkjøles. Tilsett melk og whisky. Hell likøren på flotte flasker og oppbevar den i kjøleskap.

Likøren bør drikkes i løpet av en uke – men det pleier ikke å være noe problem. Den er perfekt til en kopp kaffe etter maten. Drikk den gjerne med isbiter.  

Denne likøren smakte bedre enn fjorårets, og kanskje skal jeg prøve igjen neste år. Jeg hadde ikke all spriten i for den kjentes litt sterk ut da jeg prøvesmakte fra gryta (ca. en femtedel igjen i flaska), men da jeg tok et glass senere samme kveld syntes jeg den ble litt mild og nesten litt tam. God, men uten spiss. Kanskje skulle det smakt mer sjokolade av den? Jeg liker ikke whisky, så kanskje jeg skulle prøve med en annen brennevin i stedet? Tro om vodka funker? Hvis du prøver ut denne oppskriften med variasjoner, så fortell meg gjerne hvordan den ble!

Skål!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...