© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 17. desember 2013

Fotobok!

I høst fikk jeg endelig gjennomført løftet mitt til min niese! Bare to år på etterskudd fikk jeg endelig lagd en fotobok til henne. Jeg lovte henne den til konfirmasjonen hennes, men på grunn av flytting, latskap og andre faktorer tok det altså to år før den ble laget. Jeg håper hun hadde glemt løftet mitt!

I alle fall - nå skulle den lages til 18-årsdagen hennes! Siste sjanse, så å si. Valget falt på Japan Photo som har en programvare som heter CEWE Fotobok som må lastes ned, slik at du kan sitte i ro og mak foran din egen PC og lage fotoboken.



Når du har lastet ned programvaren, får du valget mellom å designe boken helt selv eller la programvaren komme med forslag basert på alle bildene du har. Hvis du bruker siste alternativ, er det viktig at du har samlet alle bildene du ønsker å bruke i én mappe og at bildene er lagret i riktig rekkefølge i mappen din.


Når du lar programmet komme med forslag, er det likevel mange valg du får. Bakgrunnsfarge, hvor mange bilder du ønsker på hver side og hvordan du ønsker bildene plassert.


 

Jeg prøvde meg på programvareforslaget først, men det funket overhodet ikke for min del. Bokens forsidebilde ble et tilfeldig valgt bilde som jeg slett ikke ønsket der. I tillegg ble det slengt på fire tilfeldige mindre bilder som jeg heller ikke hadde interesse av å ha der. Disse klarte jeg til slutt å slette, men jeg følte at denne måten å lage fotobok på ble for rotete. Jeg ønsket å forsøke med eget design.



Det ble jeg mye mer fornøyd med! Riktignok måtte jeg for hver side oppgi hvor mange bilder jeg ønsket der og hvordan jeg ville plassere dem, men det ble mye bedre. Noen bilder hører jo sammen, og nå ble det lettere å gruppere dem. Jeg brukte en god del tid på dette, men det var verdt det. Nå som jeg har vært gjennom det, vil det gå raskere neste gang. 

Når du regner deg som ferdig med redigeringen av boken din, lagrer du den og "går i kassa" for å betale for herligheten. Deretter lastes filen din opp på nett og settes i produksjon. Da jeg bestilte den i november, tok det bare seks dager fra bestilling til jeg mottok boka! 



Hvis jeg husker riktig hadde jeg omtrent 110 bilder som skulle inn i boken, og den ble derfor på omtrent 50 sider. En passelig størrelse for min nieses første 18 år!

Da boken ble overrakt henne på bursdagen, falt den i veldig god jord hos alle. Niesen syntes det var rasende festlig å se bilder fra da hun var et lite knøtt. Foreldrene hennes syntes det var enda større stas å se de gamle bildene av henne og de kaptes om å kikke i boka. Hennes besteforeldre (mine foreldre) mente at dette var en av de beste gavene som kunne gis, og var påpasselige med å fortelle barnebarnet sitt om at hun kom til å verdsette den boka veldig mye når hun ble eldre.



Det er verdt å nevne at undertegnede ble sponset da denne fotoboken skulle lages. Det er likevel helt mine egne meninger og erfaring jeg skriver om her, og de er ikke påvirket av noen andre. Heller ikke var jeg nødt å skrive dette innlegget, men jeg gjør det fordi jeg har lyst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...