© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 23. oktober 2013

Ulv, ulv

Nå har jeg vært på revmatologisk poliklinikk for utredning grunnet fatigue. Jeg var inne hos legen i 50 minutter, og hun sjekket blodtrykk (130/80 - helt ypperlig, sa hun. Du har sannsynligvis lavere til vanlig.) og puls (jevn og fin). Hun lyttet på lungene og hjertet. Hun kikket meg i halsen ("Si aaaaa!"), kjente på lymfeknutene (hals, armhuler og lyske) og gikk over alle leddene. Hold hodet slik, bøy hodet dit, beveg armene slik og sånn. Ingen artritt å finne.

Til tross for positiv ANA og positivt utslag på anti-DNA, ønsket hun ikke å gi meg en SLE-diagnose grunnet for diffuse symptomer og manglende leddproblemer. I følge henne er det mange som går rundt med antistoffer uten å ha sykdommen (20 %  av befolkningen). Hun mente at fastlegen fikk følge med på klinikken fremover, men uten mer enn dette var det ingen grunn til ny kontrolltime senere hos dem.

Jeg nevnte svimlingen min for henne. Den som varer noen få sekunder og er nesten samme følelse som når man er litt tipsy og hjernen henger noe etter når man flytter blikket. Hun spurte om synsforstyrrelser, og jeg nevnte det som jeg skrev om tidligere HER. Hun skulle skrive til fastlegen min at svimlingen kanskje burde følges opp mtp. hjerte/kar.

Hun nevnte noe om bilder av hofta mi, men det tror jeg kokte ut i kålen. Nye urin- og blodprøver er bestillt, og jeg skal ordne det i løpet av uka. Prikkingen i venstre tommel, peke- og langfinger som forsvant samtidig som jeg begynte med B12-sprøyter, ble avfeid etter at hun hadde provosert nervene ved håndleddet uten reaksjon.

Så da sitter jeg her, nesten like klok som før jeg var hos legen. Fortsatt ingen svar på hvorfor jeg sliter med fatigue, småsvimling, høy CRP (mellom 20 og 35), høy fibrinogen (~ 4,9), høy urat (mellom ~380 og 430), lett økt senkning (22), tidvis lavt fosfat. Lav B12 og vitamin D. (Normale lever- og nyreparameter, normal kolesterol/HDL/LDL/TG, normal hematologi unntatt høye trombocytter (450-500), normal glukose/HbA1c.) Lupus antikoagulant har tidligere vært lett forhøyet, ny prøve bestillt nå.

Hvis noen kloke doktorhoder leser dette og har forslag til tester, utredninger eller diagnoser, tas forslagene i mot med takk. For å tydeliggjøre sykdomsbildet, kan jeg da også opplyse om at jeg har EDS, hypotyreose, endometriose og diverse allergier, og at jeg tidligere hadde anstrengelsesastma.

Nå venter jeg på å få høre fra turnuslegevikaren som har overtatt for fastlegen min mens hun har permisjon for å jobbe et annet sted.

EDS-myke ledd gir ingen artritt-score.

6 kommentarer:

  1. Jeg vet ikke helt hvordan du stiller deg til alternativ behandling...men jeg ( og mor og andre vi kjenner) går til en veldig dyktig akupunktør her i Asker. Hun er utdannet i Kina og er flink til å se helhet og finne løsninger. Kunne det vært en ide? som lydhør ovenfor legestanden,

    SvarSlett
    Svar
    1. Nokså skeptisk til mye alternativ behandling, men akupunktur regner jeg knapt som alternativt lenger. Prøvde det mot sterke menssmerter, men hadde overhodet ikke utbytte av det da. Derimot brukte mannen akupunktur som forebyggende mot migrene med god virkning.
      Har ikke egentlig tenkt på akupunktur i denne sammenheng, for å være ærlig. Går til naprapat omtrent en gang i måneden pga. vond skulder.

      Slett
    2. Hei, beklager sent svar her...jeg var litt ullen i første svar, det som er så fint med denne dama er at hun ikke bare jobber med akupunktur men også har en imponerende evne til å se helhet i sykdomsbilde og symptomer. Nå høres hun kanskje ut som en håndspålegger, men det er hun altså ikke. Hun setter ting i sammenheng og har flere ganger funnet diagnoser som leger senere har bekreftet. OG, stort pluss, hun sender videre til fastlege og den norske helsevesen istedenfor å prøve å behandle alt på egen hånd.

      Slett
    3. Jeg liker folk som kjenner sine begrensninger og vet å henvise folk videre til kompetente fagfolk. :) Men det blir nok i lengste laget å dra fra Sørlandet til Asker for akupunktur. :) Jeg skal ihvertfall først la meg bli ferdig med denne runden utredning før jeg finner på noe annet. Så får jeg se hva det blir til etterpå. :)

      Slett
  2. Hmm.. Har du sjekket deg for Fibromyalgi og ME? Får du medisiner for stoffskiftet? Du har jo en del diagnoser fra før som kan gi fatigue ser jeg, så kan det rett og slett være det som sliter på kroppen din? Har både ME, FM, svingende stoffskifte, uspesifisert polyartrose, tinnitus og litt mer "snack" selv, og vet det er kjipt å være kronisk syk.. :/

    Nok om kropp, og takk for at du ville være med på lotteriet mitt. Da ligger de to første loddene med ditt navn på i potten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg mangler muskel- og leddproblematikken. Har EDS, som noen med fibromyalgi egentlig skulle hatt som diagnose. Og selvsagt bruker jeg stoffskiftemedisiner. ;)
      Poenget er vel egentlig å finne ut hvorfor jeg ligger høyt på infeksjonsparameterne, for å se om det er noe å hente der.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...