© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

fredag 13. september 2013

En anbefaling

For noen uker siden ble jeg gjort oppmerksom på en tegneserie på internett og jeg har i etterkant lurt på hvordan jeg skulle tipse dere om den på en god måte. Den er tegnet av en dansk kvinne, heter "Scandinavia and the world", og portretterer verdens land som personer. Svensken som arrogant snobb, opptatt av orden og glad i billig dansk øl. Dansken som laid-back uten selvkontroll og opptatt av komfort. Og nordmannen som en uhygienisk fiskeeter som er opptatt av natur (svenskenes syn), samt rolig og easy-going (danskenes syn).

Jeg har fortsatt ikke funnet en god måte å presentere tegneserien på for dere. Jeg sendte en e-post til en oppgitt adresse på nettsiden hvor jeg ba om tillatelse til å poste noen av bildene på bloggen min, men jeg fikk aldri noe svar. Derfor kommer det noen uautoriserte bilder under denne teksten som jeg syntes var beskrivende for serien.

Forøvrig kan jeg fortelle at jeg satt oppe ei hel natt og leste meg gjennom arkivet til denne serien og humret og lo av overtrøtt humor. Serien personifiserer verdens land og viser hvordan vi i Skandinavia ser på andre nasjoner. I tillegg er det faktisk endel historie å lære fra enkelte av postene! Napoleonskrigen, Kalmarunionen, hvordan Danmark mistet Norge og vi fikk grunnloven vår uten at Sverige brydde seg nevneverdig om det, hvordan Ålands forhold til Sverige og Finland er og hvorfor Bornholm ikke likte seg under svensk styre, men heller ønsket seg tilbake til Danmark. Også dagsaktuelle hendelser tegnes. Den siste heter "The fox". Trenger jeg si hva den handler om? Mye moro her!

Noen av postene er lange og man må skrolle et stykke nedover, mens andre er kortere. Mye av moroa er også å lese tegnerens forklaring under tegningen sin!
(Bildene under er veldig store, men måtte bli slik for å få dem leselige.)

Norge, Island og EU:

Norges overgang fra Danmark til Sverige i 1814:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...