© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

fredag 30. august 2013

Legerot?

Legen min ringte meg halv elleve i formiddag rett etter at jeg hadde lagt meg etter nattevakt. Hun fortalte at hun hadde fått et nytt prøvesvar på alle de spesielle analysene jeg hadde ordnet på eget initiativ, nemlig at metylmalonsyre (MMA) var lavt. Jeg blir litt glad når legen følger opp slike ting. Så nå har hun ordnet med at jeg skal få B12-sprøyte i skinka ei gang i uka i tre måneder.

Da jeg til slutt stod opp i  ettermiddag, sjekket jeg den delvise utskriften av prøvesvarene som jeg fikk rasket med meg da jeg var hos legen på onsdag. Og oppdaget at MMA-svaret forelå allerede der, og at det slett ikke var lavt! Mitt svar er 0,11 mens referansen er lavere enn 0,3 (måleenhet ukjent). Nå lurer jeg litt på hva legen min tenkte på. Og om intensivkuren med B12 strengt tatt er nødvendig. Burde jeg ringe kontoret på mandag og spørre om de er riktig vel bevart, dukke opp og forklare for personen i luka hva jeg mener og tror, eller noe annet lurt, tro?

Foreløpig heller jeg mot å ringe på mandag, forklare saken på en enkel måte for vedkommende som svarer og be henne ta en prat med legen min. Og i samme slengen be om å få tilsendt kopier av de tilsendte svarutskriftene som legekontoret har mottatt. Jeg vil selv se svarene svart på hvitt med referanseområder og måleenheter og eventuelle lab-kommentarer.

Hmf.

2 kommentarer:

  1. De aller fleste har ikke mulighet til å etterprøve noe som helst, så jeg håper at legen oftest konkluderer rett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det regner jeg med. Men denne gangen tror jeg legen min rotet litt når hun ønsker å sette meg på en kur basert på at et prøvesvar som var normalt ble misforstått til å være for lavt. En analyse hvis svar bare har klinisk betydning hvis det er for høyt. Jeg må nok ringe inn til mandag og ta en alvorsprat med dem. Jeg tror rett og slett at de ikke skjønte forskjell på "<" og ">" ...

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...