© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 28. august 2013

Adding to the list ... del 2

Så har man vært hos legen etter en plutselig innkalling og blodprøverekvisisjon som kom litt ut av det blå. Såpass bardus kom innkallingen at jeg måtte ringe inn og høre om det bare var for blodprøvenes skyld jeg ble innkalt, eller om det faktisk var en grunn til det. Hvis det bare var for blodprøvene, kunne jeg jo lett fikse det på jobb selv.

Det var en liten grunn til det, fikk jeg høre. Legen ville nemlig vurdere videre bruk av vitamin B12-tilskudd (TrioBe), måle blodtrykket og sånt. Ja ja, da må man vel stille opp som man får beskjed om. Men blodprøvene ordnet jeg selv og la til litt ekstra etter eget forgodtbefinnende.

Det begynte innmari bra med at jeg holdt på å komme for sent til timen, men legen kom småjoggende inn to minutter etter meg. Og til tross for at jeg var der nøyaktig på slaget, OG at jeg var hennes første pasient for dagen, ble jeg kalt inn 20 minutter forsinket! Ikke rart at blodtrykket viste mye høyere hos henne enn hjemme hos oss selv kvelden før! Til gjengjeld varte timen min i 30 minutter (mot sedvanlige 20?) - med det resultat at parkeringen min var gått ut for ti minutter siden da jeg kom småløpende til parkeringsplassen. Heldigvis ingen bot!

Det var kanskje like greit at jeg slengte med litt ekstra anlyser, blant annet vitamin D (25-OH-vitamin D), for der lå jeg lavt, fikk jeg vite hos legen. PTH og kalsium ligger innenfor referanseområdet, skjønt PTH ligger i det øvre området. Jeg hadde tatt med en del andre spesialanalyser som også ble sendt til Oslo, men legen innrømte glatt at dette hadde hun ikke peiling på. Egentlig litt synd, for hvis jeg ikke hadde jobbet med det jeg gjør, hadde jeg vel aldri fått vite at D-vitaminnivået mitt er lavt og dermed kan sette i gang behandling.

Herved en oppfordring til de av dere som har lavt stoffskifte: Sjekk også vitamin B12 og D! Neste gang skal jeg huske å slenge med selen, sink og kobber også. Særlig selen er viktig for oss med stoffskifteproblematikk. Dessverre glemte jeg å få med det sist gang. (Og legen sa at det var helt greit at jeg gjorde det. "Da kan jeg jo kanskje lære noe også!", sa hun. Man kan håpe.)

I tillegg henviste hun meg videre til revmatologisk poliklinikk. Med en mor med medikamentbehandlet gikt og meg selv med jevnt høy urinsyre og CRP ville hun at jeg skulle utredes. Ett års venteliste på generell basis, men med familiær gikt skulle jeg bli prioritert noe raskere, fikk jeg vite.

Og så maste hun naturligvis om mosjon og anbefalte spesielt spinning. Jadda. Svimlingen jeg nevnte, kunne jeg få ta opp med revma pol. når den tid kom.

Dette var sikkert kjempeinteressant for dere! Og særlig for min kjære kollega som følger med her av og til. Men egentlig er dette for at jeg selv skal huske hva som skjedde. :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...