© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

søndag 7. april 2013

Prikkedøden

Hvitprikkete neontetra.
Akvariefiskene mine lider prikkedøden. Alle neontetraene hadde hvite prikker på seg på fredag og på lørdag fisket jeg opp to dauinger. Jeg så bare én av dem levende. De andre er enten døde eller gjemmer seg. Otosinclusen (den ene gjenlevende av to jeg kjøpte samtidig) svømmer friskt rundt ennå. De tre platyene oppfører seg litt rart. De to siste gjemmer seg mye vekk, mens den eldste av dem ser ut til å ha fått en litt rar halefinne. Den er jeg litt usikker på, for jeg er ikke helt sikker på hvordan den så ut før. Den ene av de to nye har fått noen hvite prikker oppa "nesa".

Jeg liker det ikke! Hvitprikk, prikkesyken eller, som jeg foretrekker å kalle det, hvitprikkesyken har rammet akvariet mitt. Det skal være tre mulige behandlingsmåter, har jeg lest meg til. Salt skal gjøre underverker og samtidig være skånsomt mot både fisk, planter og snille bakterier. Dessverre skal f.eks. ikke neontetra tåle dette. Varmebehandling er også et alternativ. Øk vanntemperaturen med 0,5-1 grad/døgn og helst opp til 32 grader. Hvis fiskene tåler slike temperaturer. Mine lever stort sett i en kaldere verden, så jeg tror ikke det er et godt alternativ. Dessuten har jeg ikke termostat i akvariet.

Siste utvei er medisiner. Den faller jeg på. Jeg fant noe gammelt jeg hadde kjøpt da jeg kjøpte akvariet, men instruksjonen sier noe om mengde per 100 liter som skal blandes i akvarievannet. Akvariet mitt er på 30 liter. Her må det finregnes hvis det skal gå riktig for seg! Jeg blandet ut en liten mengde pulver i akvarievannet på kvelden, skjønt det har neppe den store effekten. Men noe er bedre enn intet! Skal bruke noe av søndagen til å tenke og planlegge litt på dette, samt skifte endel av vannet. Pokker heller!

Fredagsettermiddagen, derimot, ble brukt til å tusle kjapt rundt på Skeidar. Vi fikk en e-post fra banken vår om at de kunne gi oss 25% rabatt hos dem (Skeidar, altså), så da måtte vi nesten benytte sjansen. Det var heldigvis ikke så mye som fristet, men vi fikk kjøpt oss en liten benk til å ha i entréen som erstatning for Ikea-klappstolen som har stått der siden vi flyttet inn. 

En aldri så liten forbedring!
Og så fikk jeg endelig vasket bilen min! Den var omtrent imprignert med skitt gjennom en hel vinter, og registreringsskiltet bak kunne kun leses i relieff. Nå fikk den vårvasken både ute og inne, og jeg kan endelig nyte den flotte bilfargen igjen!

(Etter litt gugling på det jeg trodde var medisinen jeg brukte, oppdaget jeg nå at det er et salt. Omtrent som vanlig bordsalt, i følge noen kilder. Og altså ikke bra for neontetra. Skjønt de er vel omtrent døde alle mann nå, likevel. Platyene og otosinclusen burde tåle saltbehandlingen. Det var uansett ikke så mye jeg brukte. Jeg prøvde å være forsiktig. Dobbelt-pokker! Må handle medisin etter jobb på mandag, altså!)

4 kommentarer:

  1. Huff,håper du sitter igjen med noen friske fisker..

    SvarSlett
  2. Høres ikke særlig festlig ut. Håper alt ordner seg.

    Klem

    SvarSlett
  3. Hvordan har det gått med fiskene dine?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så hyggelig at du spør! Dessverre går det dårlig. Alle neontetra er døde. Har plukket ut fire og de tre andre ligger nok gjemt mellom steinene. En platy er død og de to andre platyene har hvite prikker. Den ene av dem har delvis ødelagt halefinne nå. Otocinclusen har jeg ikke sett på flere dager, men den er uansett flink til å gjemme seg. Regner med at alle fiskene er døde innen få dager, og da lurer jeg på om jeg skal tømme akvariet fullstendig og ta en skikkelig rengjøring for å bli kvitt elendigheten. :/

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...