© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 10. april 2013

På lånt tid

Det står dårlig til i akvariet. Alle neontetraene er døde. Jeg har plukket ut fire døde og tre ligger nok begravd mellom bunnsteinene. Gammelplatyen døde i går og de to nye platyene har begge hvite prikker på seg. Den ene av dem har sågar en delvis ødelagt halefinne nå. Det går den veien høna sparker. Otosinclusen har jeg ikke sett på noen dager, men den er til vanlig nokså flink til å gjemme seg uansett.

Jeg regner med at alle fiskene dessverre er døde innen noen få dager. Da har jeg tenkt å tømme akvariet fullstendig og ta en skikkelig rengjøring. Det ligger alvorlig mye gugge på bunnen, og nå også en parasitt med det lite klingende navnet Ichthyophthirius multifiliis. Årsaken til hvitprikksyken.

Jeg klarte å holde akvariet sykdomsfritt i 3,5 år - fra jeg kjøpte det til nå. Jeg får være passe fornøyd med det. Parasitten kom nok sammen med siste fiskekjøp for en måned siden, uten at det hjelper meg på noe som helst vis.

Her er videoen etter at jeg satte til de sist innkjøpte fiskene som altså også brakte med seg parasitten. Fra mars i år:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...