© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

søndag 24. februar 2013

Pinspirert

Pinterest er, som tidligere nevnt, en uendelig kilde til inspirasjon. Jeg har ei tavle hvor jeg samler enkle oppskrifter, og i dag fikk jeg lyst å teste ut et par av dem. Ettersom både mannen og jeg er nokså fantasiløse i matveien, og helst vil gjøre det enklest mulig, er dette en liten utforsking i vår matverden. Disse rettene er kanskje godt kjent for dere allerede, men her kommer i hvert fall min utprøving.

Bacon egg wraps:

Originaloppskriften er til 12 kopper:
  • 12 skiver bacon
  • 8 egg
  • Halv kopp revet ost
  • En klype salt
  • En kvart teskje pepper
Til fire kopper brukte jeg 3 egg, fire baconskiver, passende mengde salt og pepper og strødde revet ost på toppen.

Forvarm ovnen til 180 ºC, og bland egg, salt og pepper sammen med en gaffel. Du kan blande osten i eggeblandingen hvis du heller vil det. Jeg hadde også tenkt å ha Gildes Smårett bacon (sic) i blandingen, men det glemte jeg.


Legg en skive bacon langs muffinformenes vegg og fyll trekvart opp med eggeblandingen. Strø eventuelt på toppen med revet ost og ønsket krydder. Bakes i 30-35 minutter.

Nam!

Den andre oppskriften jeg prøvde meg på ikveld, var denne:

Sweet chicken bacon wraps:

Originaloppskriften til 12-15 wraps er som følger:
  • 4 kyllingbryst
  • 1 pakke skivet bacon (1 pound = 0,45 kg)
  • 2/3 kopp kompakt brunt sukker
  • 2 spiseskjeer chilipulver
Jeg brukte én kyllingfilet og resten av baconpakken fra forrige oppskrift, og fikk 11 wraps. Siden jeg manglet "firmly packed brown sugar", som det stod i oppskriften, tok jeg tilsvarende mengde av brune sukkerbiter og moste dem i morteren.

Forvarm ovnen til 180 ºC. Bland sukker og chilipulver. Del kyllingen i inch-store biter. Mine ble omtrent 1,5 x 2-3 cm og gav altså 11 biter. Del hver baconskive i tre, og surr hver kyllingbit i bacon og fest med en trepinne.



Dynk wrapsene godt i sukker/chili-blandingen. Legg dem på et bakepapir, eller i en muffinsform slik som jeg gjorde, og bak i 30-35 minutter.




5 kommentarer:

  1. Hmm, mulig jeg blir nødt til å prøve dette gitt. Så veldig godt ut!!

    SvarSlett
  2. Og smaken da? Ble det godt? :o)

    SvarSlett
  3. Måtte teste eggene. De ble gode på smaken men ekkelt grønne i fargen inni, ble dine det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ingen ekkel farge på min mat. De ble gule inni, som omeletter. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...