© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 1. januar 2013

Geni

Neida, jeg påstår overhodet ikke at jeg er noe geni. Derimot oppdaget jeg nettsiden Geni.com i løpet av 2012. En nettside som kanskje er laget av genier, men har ellers lite med den intelligente elite å gjøre. Siden er nemlig laget for slektsforskning og man kan bygge sine slektstrær der.

Pikenavnet mitt, altså familienavnet mitt som jeg vokste opp med, har alltid vært en kilde til mystikk i familien. Det gikk rykter om en finne som var opphavet til navnet, at han egentlig hadde hett noe annet men flyktet fra Finland og havnet i Norge og fant min oldemor. Denne finnen døde mellom verdenskrigene og oldemor giftet seg på nytt og hadde forsvinnende lite å fortelle om første ektemann.

Jeg skal ikke legge ut i det vide og brede om vår lokale slektsforskning, annet enn at han vi trodde var oldefar, ikke var det. Derimot hadde oldemor vært på vift før han dukket opp og det viste seg at vi har levende svensk slekt. Synd farfar døde før han fikk vite at hans yngre halvbror fortsatt lever. :-(

Men altså - Geni.com. Et både morsomt og nyttig verktøy! Etter at jeg betalte for et oppgradert medlemskap, har jeg hatt mye moro med det og fått meg ganske mange familiære overraskelser. Jeg er jo nemlig i slekt med de fleste av dere, kan det virke som!

Hva sparket i gang dagens innlegg? Jo, denne artikkelen i Dagbladet som forteller at nærmeste arving til den avdøde milliardæren Huguette Clark er funnet død under ei bro. Dessverre viste et søk på Geni.com at jeg ikke er i slekt. Ingen riking i familien der, altså.

Jeg har derimot funnet mange andre slektninger, både historiske og fra samtiden. For enkelhets skyld kopierer jeg den engelske teksten. Jeg vet dessuten ikke hva "cousin four times removed" betyr.

Bernt Balchen er din second cousin thrice removed. Denne slektningen visste jeg faktisk om, og det var et bevisst søk.

Robert Louis Stevenson er din 7th great aunt's sister's husband's fifth great nephew's wife's first cousin once removed. Kan slektskap bli mer komplisert enn dette?

Barack H. Obama, 44th President of the USA er din 22nd cousin. Jepp, jeg er i slekt med USAs president! Tror det betyr 23-menning.

Marie-Antoinette d'Autriche, Reine de France er din 13th cousin 9 times removed. Også fransk adel er jeg altså i slekt med!

Nordahl Grieg er din 15th cousin. Følte jeg måtte søke på en norsk kjendis også.

Hillary Rodham Clinton, U.S. Secretary of State er din 22nd cousin twice removed. Jeg er tungt involvert i den amerikanske politikken, som dere ser!

Tycho Brahe er din fourth cousin 14 times removed. Følte det ble litt mange samtidsfolk og søkte på en historisk vitenskapsmann. Dansk sådan. Jeg visste om at det var dansk slekt langt bakover i tid. Visste derimot ikke om slike kjendiser! Og vi er altså tilbake til 1400-tallet her!

Friedrich III, Deutscher Kaiser (German Emperor) er din 13th cousin 7 times removed. Tysk adel også! Ikke verst!

Justin Bieber er din 24th cousin twice removed. En fetter bemerket tørt til meg at "alle skryter av slektskap med folk de liker. Ingen forteller om slektskap med Hitler, Stalin eller Lenin!" De tre sistnevnte er jeg heldigvis ikke i slekt med (Ja, jeg sjekket!). Den nestverste måtte altså bli lille Justin. Som også min kjære fetter derfor er i slekt med. Æddabædda!

T. S. Eliot er din 21st cousin thrice removed. L
itterær slektning og nobelprisvinner!

Marilyn Monroe er din 22nd cousin. Måtte bare sjekke!

Henrik Ibsen er din 11th cousin 6 times removed. Nok en litterær slektning!

Patrick o Éireann, Patron Saint of Ireland er din 45th great uncle. Nå begynte jeg å grave et godt stykke tilbake i verdenshistorien, og Geni.com påstår altså at St. Patrick er en gammel slektning! Ja, DEN St. Patrick - årsaken til at irer og enkelte amerikanere går amok i grønt.

Elizabeth I of England er din 10th cousin 14 times removed.
Engelsk adel også!

Edward I Longshanks, King of England er din fourth cousin 20 times removed. Verden står mindre og mindre til påske ...

Charlemagne er din 33rd great grandfather. Til og med Karl den store! Noen ba meg sjekke slektskapet med ham. Var jeg i slekt med ham, var jeg i slekt med de fleste i Europa. Så da er jeg vel det, da ...

Mette-Marit, Kronprinsesse av Norge er din 11th cousin once removed. På tide å sjekke litt nåtidskongeligheter igjen! Ikke akkurat nær slekt selv om vi vokste opp med få kilometers avstand.

Isabel Leopoldina de Bragança e Bourbon, princesa do Brasil er din 16th cousin 6 times removed.
Et kuriøst innslag initiert av Geni.com selv.

Haakon VII, Konge av Norge (King of Norway) er din 15th cousin thrice removed.
På tide å sjekke den norske kongeslekta!

H.M. Dronning Sonja av Norge er din 18th cousin once removed. Jada, hun også!

Harald I Halvdansson «Fairhair» Hårfagre er din 28th great grandfather.
Begynner å føle at det tar litt av på dette stadiet. Min olderfar med 27 tipp-er foran! Er det mulig?!


Johannes Kepler er din 20th cousin thrice removed's wife's 9th great uncle. På tide å sjekke flere vitenskapsmenn!

Cleopatra VII Thea Philopator, Queen of Egypt er din 61st great grandmother. Når jeg er i slekt med Hårfagre - hvor langt tilbake kan jeg da gå, tro? Yes, vi sjekker liksågodt Kleopatra! Hun som giftet seg med Julius og ble bitt av en slange. Gudbedre - min oldemor med 60 tipp-er foran!!!

Sir Isaac Newton er din 19th cousin five times removed.
Jepp, han som påstås å ha fått et eple i hodet.

William "The Lion" King of Scots er din 27th great uncle.
Kanskje ingen overraskelse lenger, når jeg er i slekt med både tysk, dansk, fransk, norsk og engelsk kongeslekt ...

General George Armstrong Custer er din 17th cousin five times removed.
Han på Little Bighorn, vet du.

Thomas Edison er din 22nd cousin twice removed.
Han det bokstavelig talt gikk et lys opp for.

Ada Lovelace er din 18th cousin four times removed. Verdens første dataprogrammerer.

Orville Wright er din 19th cousin twice removed. Høytflygende slektning og bror til Wilbur.

Bilde laget av Jonathan Brown, lånt herfra.

 

4 kommentarer:

  1. Slektsforskning er artig. Jeg har selv en gren uten blader.
    Så du programmet med Linn Skåber i kveld? De fleste av oss har vel noen overraskelser noen ledd tilbake.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så bare noen glimt, blant annet at mora hennes bor i mitt gamle Oslo-nabolag. :)

      Slett
  2. Jeg ble nysgjerrig og måtte søke opp "cousin removed". Det viste seg at det hadde noe med generasjoner å gjøre. Du kan lese mer om det her:

    http://www.genealogy.com/16_cousn.html

    Så langt ikke bedrevet slektsforskning, men vet om rariteter både på Mannens og min side som trolig hadde vært verdt å undersøke! Kanskje et framtidig prosjekt... ;o)

    Forøvrig, riktig godt nytt år til deg! :o)

    SvarSlett
  3. Har ført alt på notatlapper inn i den store boka. Slekts- og gårdshistorien teller nå nesten 300 siden inkl bilder. Så er det alle de andre slektene som jeg også har oversikt på. Det avr et av nyttårsmålene mine å få ryddet opp.

    Har ikke prøvd Geni, men et annet program og fant ut at jeg holdt meg til mine manuelle lister. Men da finner jeg nok ingen konger.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...