© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 6. november 2012

Stillhet

Jeg liker stillhet i huset. Slik tror jeg at jeg alltid har vært - å ha det rolig rundt meg er bra. Som ungdom kan jeg ikke husket at jeg spilte særlig høy musikk (der vil kanskje mine foreldre ha noe annet å si på, men jeg er ikke egentlig så sikker på det.). Med kombinert radio- og kassettspiller på ungdomsrommet ble det i grunnen spilt nokså lite, selv om jeg også var en av dem som hørte på Ti i skuddet og spilte inn favorittene på kassett.

Det var forøvrig slik jeg fikk musikksmaken min - ved å høre på kassettene min ti år eldre bror hadde spilt inn til meg; Depeche Mode, Queen, Simple Minds, Pet Shop Boys, U2, Jean Michel Jarre, Kraftwerk, Men Without Hats osv.

Men tilbake til stillheten. Nå som jeg jobber vakter, har jeg relativt ofte dager for meg selv hjemme mens mannen er på jobb. Da synes jeg det er godt å ikke ha på verken radio eller TV. Å kunne høre mine egne tanker og tenke dem ferdig uten å bli forstyrret.

Min favorittradiokanal er P4. Der spiller de mye musikk jeg liker og prater forholdsvis lite. Jeg lot nettopp radioen stå på for en sjelden gang å ha litt lyd i huset mens jeg er alene. Den ble stående på en snau time. Da fikk jeg nok. Jeg klarte ikke la tankene fly eller forme egne tanker, for i dag ble musikken og praten på radioen forstyrrende. Jeg lurer på om jeg er litt rar i hodet mitt. Enten det eller så kan det være at hypotyreosen og/eller EDS-en min gjør at hodet mitt ikke liker for mange forstyrrelser. Det påstås at flertallet av folk med de diagnosene liker å ha det rolig rundt seg.

Mannen min er motsatt. Han vil helst ha masse lyd på samtidig; både TV-en på og musikk på dataen mens han jobber. Da jobber han best. Jeg hadde blitt sprø hvis jeg skulle gjøre tankearbeid med så mye lyd rundt meg.

Hvordan liker du det?

Ulyder?   ("Hilda" tegnet av Duane Bryers)

3 kommentarer:

  1. Har ingen diagnose, men foretrekker stillhet. I dag har jeg vært hjemme alene. Kikket litt på tv på morgenkvisten, men skrudde så av. Og jeg har i hele dag tenkt at jeg skulle lage meg ei julespilleliste på spotify. Men så langt har jeg ikke kommet ennå... ;o)

    SvarSlett
  2. Trenger ikke høre på noe som helst når jeg er hjemme alene.

    Forørig - velkommen som følger hos meg.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...