© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

lørdag 10. november 2012

Sang på hjernen og åndsverkloven

I kveld har jeg hatt kveldsvakt, og hele tiden har jeg hatt Art Garfunkels sang "Bright eyes" kvernende mellom ørene. Hvordan i alle dager klarte den å lure seg inn der? Den eneste forklaringen jeg kan komme på, er at bilradioen spilte den mens jeg kjørte til jobb, men jeg kan altså ikke huske det. Halve kvelden har jeg gått og nynnet melodien for meg selv. Forøvrig en fin sang. I hvert fall hvis det ikke er jeg som nynner den høyt.




Kikket forresten innom bloggen til -nille nettopp. De er tydeligvis også på Pinterest, og i kveld har de postet en del bilder de har funnet der og skrevet under "Kilde: Pinterest". Slikt irriterer meg. Å henvise til Pinterest er som å gå på biblioteket og finne en fagartikkel, og så skrive kildehenvisning til biblioteket i din egen vitenskapelige artikkel. Artikkelen hadde ikke blitt godkjent og man hadde blitt ledd loddrett ut. Men henviser naturligvis til kilden - den boka man fant materialet sitt i. Med full boktittel og forfatters navn, kanskje til og med hvilken side man eventuelt har sitert fra. På Pinterest betyr det at man klikker på bildet for å komme til nettsiden som bildet opprinnelig ble publisert på, og så kildehenviser man dit og helst skulle man også hatt fotografens navn også. Og håper at den nettsiden ikke har rappet materialet sitt fra andre igjen.

Altfor mange driter i åndsverkloven som sier at "§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.""§ 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk." og "§ 3. Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten." 

Mange henviser også til Google når de bruker et bilde de fant gjennom et Google-søk. Det er like talentløst som å henvise til Pinterest eller lokalbiblioteket. 

Som du skjønner så engasjerer dette meg. Jeg tar litt bilder selv og publiserer dem blant annet på Flickr. På grunn av den ukulturen som fins "der ute" har jeg valgt å sperre de bildene mot å bli "pinned" på Pinterest. Dessverre betyr ikke det at man ikke kan bruke andre midler til å kopiere og misbruke bildene mine, men jeg har i alle fall signert dem med "©NMS". Og jeg vet at jeg hadde blitt fryktelig skuffet, lei meg og faktisk litt sint hvis noen brukte mine bilder uten å spørre om lov først. En designer brukte en gang mitt bilde, av et smykke som hun hadde designet, uten å spørre først. Først etter gjentatt purring fra meg ble jeg oppgitt som fotograf, og jeg husker at jeg i purringsprosessen var ganske fornærmet over dette. Måten hun brukte bildet mitt på, kunne tolkes som at det var hun som hadde tatt bildet. Æren var min, og den ville jeg ha!

Tidligere denne uken var jeg på et informasjonsmøte hvor foreleseren avsluttet powerpointslidene sine med å bruke et dyrebilde kopiert fra VGs fotokonkurranse. Ved å delta i slike konkurranser overgir man ofte bruksretten til bildet, men låner man slike bilder skal man alltid oppgi fotografens navn.

Hva gjør man så når man trenger en illustrasjon - til et blogginnlegg, for eksempel? Jo, det finnes mange lovlige bilder man kan bruke. Forskjellige nettsider har egne databaser med slike bilder til fri benyttelse, og et par slike steder er iStock Photo og Colourbox. Også mange clip arts er gratis. 

Og det går fint an å ha en flott og populær blogg ved å gå lovlydig til verks! Sjekk bare bloggen til Liv-Inger og legg merke til bildene og henvisningene hennes! 

4 kommentarer:

  1. Jeg forstår godt at du blir både lei deg og sint når noen låner bildene dine uten å spørre og uten å henvise til deg som kilde. Jeg har også lagt © i filnavnet på alle bildene mine men jeg vet at det ikke nødvendigvis betyr at en som vil kopiere bildene respekterer det. Men litt greit likevel, om jeg finner ut at noen har "lånt" bilder fra meg uten å linke tilbake til meg.

    Jeg har tenkt på det samme flere ganger, når noen har linket til samlesider i stedet for å linke til kilden. Når det er sagt så tror jeg at jeg postet et innlegg for et par år siden der jeg henviser til Google, ikke noens private bilder men likevel ikke bra - spørs om jeg skal gå inn og endre! Stort sett bruker jeg egne bilder, synes det er enklere slik.

    Ha ei god helg
    - Hanne -

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, en signatur/vannmerke på bildet er overhodet ingen garanti, men gjør det ihvertfall lettere å gjenkjenne ditt eget bilde om noen andre bruker det.

      Jeg må jo innrømme at jeg ikke alltid er helt konsekvent selv, heller. Men jeg bruker oftest egne bilder eller clip art. Låner jeg andres bilder prøver jeg være flink til å henvise til kilden, men av og til glipper det.

      Slett
  2. Hmmmm mye å lære her du. Takk for det. Må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på hvem som har tatt bildene jeg har plukket fra Google. Det skal jeg begynne å gjøre. Og så må jeg si at det er stas at du finner meg verdig til å være med i bloggrollen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis jeg har klart å omvende deg til å bruke "lovlige" bilder, er jeg veldig fornøyd! Da hadde innlegget mitt en misjon likevel, annet enn å få ut litt damp! :)

      "Verdig", du! Alle som skriver fengende, interessant og godt er verdige. Husker ikke helt hvor jeg ble gjort oppmerksom på bloggen din, men tror det enten var Pia eller Elisabeth innerst i veien, og der tror jeg også det stod at du var lege elns. Siden du også er i helsevesenet tenkte jeg at det kunne vært artig å følge deg. Spennende bekjentskap! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...