© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 17. september 2012

Uteplanter

Sommerblomstene begynne å bli litt stusselige nå som gradestokken viser stadig lavere temperaturer. Frosten har ennå ikke besøkt oss, men det varer nok ikke lenge til. De spanske margerittene som stod ved inngangsdøra måtte i går bøte med livet og havnet i dunken for biologisk avfall, og erstattet av en flott pyntekål. I fjor høst plantet jeg lyng, men den la besøkskatta seg oppi, så i år prøver jeg altså en annen variant.

Dvergsyrinen er fortsatt frodig og grønn, og i går fikk den litt kaffegrut etter at foreldrene mine hadde vært på besøk. Kaffegrut skal visst være godt for plantene. Tilfører nitrogen og sånt. I går fikk den selskap av en Hebe (?) som visstnok skal være vintergrønn og hardfør, så den overlever forhåpentligvis vinteren. Det er ihvertfall lov å håpe. :)

Buksbommen jeg kjøpte i fjor og som hadde to kuler, måtte friseres litt tidligere i sommer og mistet den øverste kula. Den var pinnetørr og ikke noe å samle på, så nå spørs det om restene overlever nok en vinter.

Blomstertrappen har blitt noe oppgradert. Potterosa strøk med og ble kastet for noen uker siden. I går ble den erstattet av en fin og hvit pyntekål. Lavendelen (øverst til venstre) er fortsatt relativt frodig og Echeveriaen (under, i grå krukke) ser ut til å stortrives. Først trodde jeg den formerte seg, men nå tror jeg at det er blomsterskudd som ikke blomstrer ennå. Den begynner å bli trangbodd, så den skal snart plasseres øverst (når georginen snart tar kvelden).


Echeveria, sannsynligvis "Perle von Nürnberg"
Mens jeg var på Plantasjen, fant jeg også noen gresskvaster med blomsterskudd som så spennende ut. Liatris (akssøyleblomst) skal også være en hardfør plante, så jeg har overvintringshåp også for den. Potta den står i kostet bare 9 kroner (NI!) på salg, så da måtte jeg jo benytte meg av tilbudet. Den manglet skål, men det går vel like greit uten.
Liatris - akssøyleblomst
 


2 kommentarer:

  1. Kjempefint.

    Jeg er mer på kaste sommerplantene og vente på vinteren jeg....

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte. En fryd for øyet.


    Hawkeye

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...