© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 18. september 2012

Inneplanter

Jeg har ikke grønne fingre. Punktum. Jeg har ikke tall på hvor mange planter jeg har tatt livet av i årenes løp. Potteroser kan jeg overhodet ikke holde. De dør enten av for mye vann, for lite vann eller sykdom av noe mystisk slag. Etter at potterosa på verandaen tok kvelden i sommer har jeg bestemt meg for aldri å kjøpe roser igjen, annet enn i buketter.

Orkidéer, derimot, ser jeg ut til å ha et visst håndlag med. Mer ærlig sagt så tåler de behandlingen de får av meg. Den tidligere nevnte lilla orkidéen trives og blomstrer fortsatt. Selv om gamle blomster visner, kommer nye knopper til. Slikt gleder en plantedødare.
Jubileumsorkidé
Nå viser det seg at to andre orkidéer også har fått blomsterkudd! Den ene fikk jeg av kolleger i Oslo da jeg hadde vært ansatt der i ti år og den andre husker jeg ikke hvor kommer fra. 

Ukjent opphav, men med falske blomster og ekte skudd.
Da jeg pottet sukkulenter før sommeren, knep jeg av en takløk og satte den i ei lita potte i stuevinduet. Der har den stått ufortrødent siden da, bare forstyrret av en sjelden vannskvett i ny og ne. Plutselig oppdaget jeg at den ser ut til å være overstrødd av lus eller andre uhumskheter. Noen som har tips til hvordan jeg skal bli kvitt småkrypene?
Trenger avlusning!

3 kommentarer:

  1. Flotte orkidèer du har! De er takknemlige planter, og skal ha veldig lite vann, så de er greie å holde! Potteroser er ikke min greie heller, hvis det kan være en trøst :)
    Avlusing, ja! Dusje den med grønnsåpevann, og gjenta helt til du ser de er borte! Og for all del, ta den bort fra de andre til den er frisk!
    Blandingsforhold:

    10 l vann
    2 dl grønnsåpe
    3 dl rapsolje
    1 ss bakepulver
    2 dråper oppvaskmiddel

    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Hei! Vi har visst mer til felles enn jeg var klar over. Jeg betrakter meg selv som en grønn seriemorder: Stueplantene mine dør som fluer...

    ... og lus, oppdaget jeg for 14 dager siden. Jeg brukte grønnsåpevann slik som Krepsemor foreslår, bare en enklere utgave: Noen få dråper grønnsåpe ned i ei sprayflaske (brukte tom JIF flaske) og fylte opp med vann. Sprayet godt både oversiden og undersiden av bladene og stilkene. Lot plantene stå natten over i oppvaskkummen (badekaret om du har mange). Lusene falt av. Etter noen dager gjentok jeg prosedyren. Nå ser jeg ingen lus.

    Hilsen Fama

    SvarSlett
  3. flott blogg, liker denne bloggen

    du skulle hatt slik mal som denne tilbudsvarer.blogspot.com
    slik at mab kan skrolle med chrome nettleser enda bedre

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...