© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 10. september 2012

Hekleprosjektet mitt

Både sist mandag og sist tirsdag jobbet jeg kveldsvakter, og da mandagsjobbingen var slutt og vi hadde vært én mindre på jobb enn vanlig, tenkte jeg optimistisk at tirsdag! Da kan jeg ta med noe hekletøy for da får vi sikkert en litt roligere vakt. Vi blir i hvert fall fulltallige på vakt! Tenkte jeg. Og tok sørgelig feil. To kvelder på rad var vi altså én for lite på vakt og hadde mer enn nok å gjøre til at jeg fikk satt meg ned og knotet med heklenåla etter farmor.

Noen husker kanskje at jeg før ferien min nevnte at jeg skulle ta med heklenål, lær-å-hekle-bok og garn til svigers for endelig å lære meg hekling. Som skrevet, så gjort. Jeg satte meg til i svigersofaen med instruksjonsboka foran meg og nåla parat. Garnet fant jeg i samme sybordet som jeg fant heklenåla. Første forsøk ble en begredelig affære.
Aller, aller første forsøk på mange ti-år - med feil garntype.
Garnet fliset seg opp og jeg måtte en tur på garnbutikk og handle skikkelig heklegarn! Og så var det å forsøke på nytt. Jeg fant ut at det beste var å ta for seg masketype for masketype for å lære meg dem først.
Luftmasker. Andre forsøk gikk adskillig bedre!
Kjedemaske og fastmaske.
Halvstav og stav.
Dobbeltstav.
Så langt kom jeg i ferien. Jeg fikk bladd meg gjennom grunnteknikkene og lagd en slags underlig hekleblekksprut (heklesprut?) i samme slengen.

Og så sa det liksom stopp. Lenge.

En kveld jeg var ekstra våken da jeg hadde lagt meg, prøvde jeg meg på frihånd uten lærebok. Der fant jeg ut at jeg ikke ennå klarte å hekle i rader frem og tilbake. Én lang remse, som på bildene over, var greit. Å snu og hekle tilbake like mange masker viste seg vanskeligere enn antatt. Av en eller annen mystisk grunn ble det færre og færre masker etter som jeg heklet. Til slutt ga jeg opp, la jeg fra meg hekletøyet på nattbordet og ventet på inspirasjon.

Der måtte jeg vente lenge! Men en nattevakt tok jeg mot til meg, fisket frem hekleboka, fant den letteste oppskriften på noe unyttig og begynte på en trekløver. Og oppdaget at den hadde masker jeg ikke hadde prøvd meg på ennå! Etter en god del leting fant jeg ut av det og fullførte trekløveren, og er fortsatt ufortjent stolt over resultatet. Mitt første hekleprodukt!
Venstre: Færre og færre masker på frihånd. Høyre: En trekløver.
For ikke lenge siden la jeg inn en bestilling hos Elisabeth, som bor innerst i veien, på en håndarbeidspose. Den kom i posten for få uker siden, så nå har heklenål, garn og heklebok fått eget hjem og jeg er kjempefornøyd! Jeg skal vise dere den flotte posen senere! :)

Mitt neste mål er å hekle glassunderlag eller coasters som det heter på nynorsk.

3 kommentarer:

  1. Lykke til, jeg har prøvd å lære å hekle i mange år, nå har jeg lært og hekle luftmasker og staver ved hjelp av håndarbeidskyndige damer på twitter! Og kan hekle bestemorsruter.

    SvarSlett
  2. Så flink du er da, som har gått så systematisk til verks for å lære deg å hekle!

    Selv heklet jeg min første duk da jeg var 10, tror jeg. Husker i alle fall at jeg ga mamma den da hun hadde fått ene lillebroren min. Må ha vært 10. Var 7 da jeg først fikk en bror, neppe så ung. Anyway, duken var heklet av doble staver UTELUKKENDE. Du kan tenke deg hvor din den var. ;-)

    SvarSlett
  3. Flott! Nå hadde farmor vært stolt av deg.

    Hawkeye

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...