© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 30. august 2012

Hjemmelaget potetgull

Eller chips, som de fleste av oss egentlig sier.

Jeg fant en oppskrift på Pinterest som så så enkel ut at jeg trodde at til og med JEG skulle klare å følge den. Og det gjorde jeg. Klarte det, altså. Hjemmelaget chips er veldig godt! Her er hva jeg gjorde:

To store poteter er passe mengde til én chipsporsjon. Skjær dem opp i passe tynne skiver. Jeg anbefaler kniv, da ostehøvelforsøket mitt endte noe blodig og hudløst. (Veldig upraktisk når man jobber på sykehus og enten vasker hendene eller spriter dem hvert 10. minutt ... *au*)

Legg potetskivene i en beholder og hell valgfri olje over. Det er en fordel hvis alle flakene blir oljet, ellers setter de seg lett fast på tallerkenen. Jeg brukte rapsolje fordi det var det jeg hadde for hånden.


Legg flakene ut på en tallerken i ett lag og krydre med salt eller hva du måtte ønske. Her kan du virkelig bli kreativ!

Sett tallerkenen i mikroovnen i 2-3 minutter på høy styrke.

Ta ut tallerkenen, snu alle potetskivene (Obs! Varmt!) og evt. krydre baksiden også. Sett inn i mikroovnen igjen på nye 2-3 minutter. Flakene skal bli gyldne og sprø i kantene.


Fjern flakene fra tallerkenen og la dem kjøle seg ned. De vil bli sprøere etter hvert som de kjøles. Gjenta så mange ganger som nødvendig.

Flere av mine flak ble litt vel brune, men dette var første forsøk, og jeg skal bli flinkere etterhvert! Øvelse gjør mester! :-)

Her er forøvrig oppskriften som jeg fant: Microwave potato chips

3 kommentarer:

  1. Wow! I mikrobølgeovn? Husker far laget potetgull da vi var små, og har tenkt flere ganger at jeg skal også...men er redd sånne gryter med olje, så mikroen hørtes smart ut! :)

    SvarSlett
  2. Jøss! Dette var jo så omfattende at man forbrenner kaloriene først og dermed kan spise potetgull med god samvittighet etterpå. Glimrende.

    SvarSlett
  3. oi, i mikroen faktisk! Genialt! dette skal prøves:)
    Fin helg til deg:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...