© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 16. august 2012

Bronsebryllup med en klype salt

Tidligere denne måneden feiret mannen og jeg bronsebryllup. Åtte år er gått siden vi ga hverandre vårt ja, som det heter. Tradisjonen tro bevilget vi oss en bedre middag ute.

Jeg fikk gleden av å velge restaurant, og valget falt på en restaurant som har fått mye skryt av kjente, som sies å være en av de beste på Sørlandet og som har kortvokst kortreist mat. Menyen var riktignok ikke stor, med bare åtte retter - men man kunne velge hvilke retter man ville og hvor mange man ville ha. Jeg gikk for åtte-retters, mens mannen som ikke liker sjømat, gikk for seks retter.

Ingen av oss er særlig til matkjennere og nokså enkle å glede, så vi var spente på hva vi fikk servert. Før rettene kom på bordet, fikk vi en liten apetittvekker hver: en flis flatbrød med spekemat og noe grønt oppå. Det smakte godt, og jammen var det godt vi fikk noe å starte på, for ettersom de to første rettene var sjømat, måtte mannen vente til rett tre kom før han fikk servert noe mer.

Det hadde kanskje ikke vært så ille om ikke vi måtte vente en halv evighet mellom rettene. På ett tidspunkt gikk det over en halvtime før neste rett kom på bordet! Tralten gikk omtrent slik:
  • Spise opp maten
  • Vente på at tallerken blir hentet
  • Vente på at nytt bestikk kommer på bordet
  • Vente på maten
Det ble så galt i enkelte pauser at det gikk hardt ut over bordsaltet. Mens vi ventet, maulet vi saltkrystaller bare for å få en smak i munnen.


Da vi ventet på et utvalg av oster, kom etter hvert rugbrød på bordet, men ikke ostene. Til slutt måtte jeg spørre om det kom ost også eller om brødet var "pausemat". Ikke lenge etter kom ostene som hørte til brødet. Vi var ikke de eneste som måtte vente lenge, for vi overhørte et nabobord spørre om det samme litt senere. Fire samfulle timer tok det å få servert og spist alle rettene! Maten var god den, men det ble en langdryg affære. Nå har vi i hvert fall prøvd den restauranten og konstatert at den er god, dyr og at det blir lenge til neste gang.

For den nysgjerrige, her er menyen:
  • Krabbe - selleri - dill
  • Rødspette - kantarell - brønnkarse
  • Sommergrønnsaker - urter
  • Frilandsgris - brunkål - røkt Holtefjell
  • Frilandsgris - potet - persille
  • Utvalg av norske oster
  • Brunsviger - solbær - gran
  • Jordbær - hylleblomst - gaukesyre

2 kommentarer:

  1. Oy, spørs om min fantastiske tolmodiget hadde orket det..hehe. Gratulerer med bronsebryllupet!:)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med dagen! Jeg marsjerte en gang ut på kjøkkenet og spurte om de hadde glemt oss. Etter det gikk vi ikke på sted med hvit duk på en god stund.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...