© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 15. august 2012

Barndomsminner #3

Portrett av meg i 1981.
På 70- og 80-tallet var bollesveisen populær. Som barn av praktisk innrettede foreldre hadde jeg kort hår. Skulle jeg finne på å si noe om at jeg ønsket langt hår, slik som mange jenter gjør, fikk jeg høre at jeg hadde for tynt hår til å ha langt hår og uansett - hvem var det som stelte håret mitt? Var det ikke min mor, kanskje, og hun ønsket det lettstelt. Jeg vokste opp i troen på at jeg aldri kunne ha langt hår. Faktisk måtte jeg bli 20 år og fattig student før jeg turde la håret gro for å spare penger og ha et enda mer lettstelt hår.

Et minne som sitter dypt, nærmest brent fast kan man si, er når min mor brukte krølltanga på håret mitt. Jeg får fortsatt frysninger når jeg tenker på det. Det lette suset fra tanga når den var nær ørene mine og frykten for å bli brent. Å forsiktig trekke i motsatt retning av der krølltanga var for å unngå brenning, men likevel prøve å sitte musestille av samme grunn. Varmen i hodebunnen. Den ubehagelige varmen mot ørene. Smerten ved direkte berøring. Og det føltes som det tok en evighet å bli ferdig. Her jeg sitter, kan jeg fortsatt kjenne på frykten og huske hvordan jeg beveget korsryggen forsiktig for å trekke meg litt unna tanga.

Nå lurer du kanskje på hvorfor min mor brukte krølltang på mitt korte hår? Vel, håret mitt lå nok ikke helt som det skulle på sidene og kantene, og når jeg skulle pyntes, måtte håret også legges mer i riktige former.

Jeg skal aldri ha krølltang i mitt hus! *grøss*


Torturinstrument!

7 kommentarer:

  1. Pøøøø!

    Se på konfirmasjonsbildet av deg. ;-)


    Hawkeye

    SvarSlett
  2. På konfirmasjonsbildet har jeg perm i håret, far.

    SvarSlett
  3. Ja, hårruller var en kuriositet min mor hadde i en lite brukt skuff. Skjønt da jeg hadde permanent på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet ble det jo brukt ruller som satt stramt i en evighet.

    SvarSlett
  4. Ha ha, jeg hadde også bolleklipp i sin tid...
    Gavekort har kommet vel fram, takk skal du ha:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra! Håper du finner noe å bruke det på! :)

      Slett
  5. Haha, jeg lurte først på om jeg leste min egen blogg...men så innså jeg at nei, dette har jeg ikke skrevet om gitt. Og jeg grein meg til langt hår da jeg var femten. Så ikke helt likt, men nesten!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...