© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 8. august 2012

Barndomsminner #1

Ett av mine barndomsminner er ranselen jeg hadde de første tre årene. En oransje firkantet sak med glidelåsåpning til to store rom, brune skulderremser i liksom-skinn med en slags tynn demper under som hadde bølgete kanter og som ble slitt ettersom ranselen ble brukt. Og rom i lokket til husnøkler, leksebok eller ei tynn niste.

Foto: Digitaltmuseum.no
I klassen min hadde alle samme type ransel. Dette var i 1980 og ranslene var enten røde eller blå. Eller den fine oransjefargen som jeg var nokså alene om å ha. Kan ikke huske at jeg tenkte så mye over at jeg var den eneste med annerledes ranselfarge, bortsett fra at jeg digget fargen.

Foto: NRK.no
Et annet skolebarndomsminne er gymsokker. Er du gammel nok til å huske dem? Vi løp rundt på sokker som var delvis dyppet i noe plast og hadde null demping. Jeg husker ikke fargen på mine sokker lenger, men tror kanskje de var helsvarte. Gymsokkmotefargene gikk i primærfargene, ihvertfall. Blått og rødt var like populære blant gymsokker som blant ransler.

Når jeg først er inne på barneskolegym på tidlig 80-tall, så fór vi rundt i gymdrakter de første skoleårene. Heldigvis var jeg ikke kroppsbevisst i den alderen! Jeg husker ikke helt fargen jeg hadde på drakta mi, men tror kanskje den var blå med lange ermer. Tror man kunne få dem kortermede også, men er ikke sikker.
I gymmen lekte vi Tarzan, heksa eller sisten, spilte kanonball, løp stafett med forskjellige oppgaver (kaste erteposer i bøtter og klatre i tau, bl.a.) og holdt balansen på lave bommer (som ble brukt til å sitte på under samlinger). Av og til hadde gymlæreren musikk til timen, og det var alltid stor stas. På ett tidspunkt husker jeg at læreren skulle kjenne etter om ryggene våre var som de skulle, så alle lå på ryggen mens læreren gikk rundt og kjente om korsryggen lå i gulvet eller om det var luft mellom gulv og rygg.

3 kommentarer:

  1. Jeg husker dette veldig godt!

    Og "gymsokker" finnes enda, men med skinn sydd fast til sokken

    SvarSlett
  2. Jeg begynte på barneskolen på 70-tallet og det var det samme da :) jeg hadde en firkantet rød sekk (litt musespist, fikk den litt billigere) gymsokker og gymdrakt. Og når vi er inne på gym, jeg avskydde metodene lærerne brukte for å velge lag...det var alltid de samme som ble valgt til å velge og de samme som stod igjen til slutt, med kommentaren; da mp vel jeg ta x da...

    SvarSlett
  3. Gymsokker var og er en fin ting. Husker jeg hadde hvite gymsokker på skolen helt til 9. klasse på ungdomsskolen. Da ble det blåe som jeg hadde også på videregående. Bruker gymsokker i dag også på trening og bading og hjemme.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...