© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

lørdag 14. juli 2012

Tur til Trollstigen

Klikk for større bilde.
Ferien begynte med at vi kjørte til Vestlandet og svigerfamilien. På veien kjørte vi Trollstigen - for første gang for min del. Jammen på tide - for det var en fantastisk tur! Vi var litt usikre på været, men det viste seg å være helt ypperlig vær for en slik tur. Det eneste å klage på er at himmelen kunne vært litt mer blå og mindre dekket av skyer av fotografiske hensyn. Utsikten var det derimot ingenting å utsette på! 

Bildet til venstre er utsikten bare halvveis oppe, ved Stigfossbrua.

I følge Wikipedia ble "Trollstigveien åpnet av kong Haakon VII den 31. juli 1936, etter en anleggsperiode på åtte år, og går i sikksakk fra innerst i Isterdalen opp til Stigrøra. Veien ble anlagt etter omtrent samme trasé som en eldre sti, kalt Kløvstien, som er restaurert og skiltet/merket som fotsti. Det er elleve hårnålssvinger på Trollstigvegen, hver med en radius på cirka 10 meter, og det er bro like under den 180 meter høye Stigfossen."

Fra de to utkikksplassene får du en fantastisk utsikt over Isterdalen, de omkringliggende fjellene og fossene, samt Åndalsnes og Romsdalsfjorden, kan VisitNorway fortelle. Det kan jeg bare signere hjertens enig på.

Videoen under ble filmet ved Stigfossbrua, halvveis opp, av undertegnede. Kvaliteten er så som så, men gir ihvertfall et inntrykk. Det var mye vann i fossen og osen stod, så jeg var litt skeptisk til å nærme meg for mye med kameraet.



Vel oppe på toppen var det to utkikkspunkt man kunne gå til. Det første, som jeg kaller "det lille utkikkspunktet" er et platå over elva Istra, akkurat der vannfallet begynner. Det andre utkikkspunktet, som jeg kaller "det store utkikkspunktet" er lenger ut langs fjellveggen og gir en helt fantastisk utsikt over Isterdalen mot Åndalsnes og man kan se Trollstigen under seg med alle hårnålsvingene. Dette platået henger i stor grad "i løse lufta", og med riller i stålplatene man står på, kan man se mange hundre meter rett ned. Glassplatene i rekkverket gir også en god-ekkel følelse og lett kribling i magen.

Videoen under filmet jeg fra det store utkikkspunktet og broen jeg zoomer inn på er Stigfossbrua som forrige video er filmet fra.



Jeg slenger med noen flere bilder jeg tok der. Turen anbefales på det varmeste, men helst mens skyene ikke henger for lavt. :-) Klikk på bildene for å se dem større!



Det lille utkikkspunktet.
Store utkikkspunkt sett fra det lille. Toppen av Stigfossen.


Hårnålsvingene i Trollstigen.
"Mini-operaen" ved Istra. Souvernirer og snack.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...