© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 16. juli 2012

Hva skal jeg lese og skrive?

Det pågår en bloggdebatt i disse dager. Dagbladets Maddam skrev en kronikk og nå raser debatten. For kronikken tar for seg hva man kan eller bør blogge om. Eller helst hva man IKKE kan eller bør blogge om. Alle som leser bloggen vil jo bli negativt påvirket av det som skrives og få lav selvtillit av sine egne, tilkortkomne liv. 

Det henger jo ikke på greip. Man må jo skjønne at det som blir vist frem i en blogg ikke er den hele og fulle sannhet? Som AstridVU skriver så godt: "Det lille vinduet du ser inn i noens liv, det er akkurat det; et lite vindu av virkeligheten, og det viser den delen av virkeligheten som akkurat den bloggeren har lyst til å vise frem. Og å tro at det lille vinduet er den hele og fulle sannheten, det er det vel ingen av oss som er så naive at vi tror på lenger vel?". Liv-Inger skriver også et godt innlegg i debatten - Hvorfor skal man ikke skrive om sine interesser?

Og hvis ikke bloggerne kan vise frem det vi er stolte av i hverdagen, hva skal vi da skrive om? Det ligger ikke for meg å skrive dype politiske innlegg, og fagfeltet mitt er ikke spesielt interessant for hvermannsen. Jeg er ikke glad i å lage mat, jeg har ikke barn, jeg verken syr eller strikker, jeg trener ikke, er lite interessert i interiør eller klær og bruker nesten ikke sminke. Jeg leser bøker, men pusher ikke. Det blir ikke mye igjen å blogge om, så jeg skriver om det jeg føler for. Ikke hva andre synes jeg bør.

Så klart jeg blir påvirket av det jeg leser i andre blogger. Mange temaer gjør meg deppa, men derfor velger jeg heller ikke å følge dem. Jeg blir deppa av treningsblogger og lei meg av for mange rene mammablogger. Vi har ikke barn og temaet er sårt for meg. Jeg følger et par-tre matblogger fordi de hadde noen gode og enkle oppskrifter som selv jeg klarte følge. Jeg følger et par fotoblogger fordi jeg er interessert i fotografering og liker å se flotte bilder. Noen blogger følger jeg fordi jeg personlig kjenner dem som skriver dem og synes det er artig å følge med. Andre blogger følger jeg fordi de er ren og skjær underholdning og moro. De fleste jeg følger er hverdagsblogger som min egen blogg. Jeg liker blogger med snert, humor og som er velskrevet. Blåggår skreve på dialækt dråppår æ for di blir knortete å desjifrere. 

Hvorfor oppsøke det man ikke synes noe om? Det er alltid noen andre som liker det. La dem kose seg med det. La meg kose meg med de bloggene jeg liker, og la meg for Guds skyld skrive om det jeg vil, hvor kjedelig det enn er!



2 kommentarer:

  1. Takk for deling, Rødhette! Av innlegget mitt. Og ikke minst, for at du deler dine egne tanker omkring temaet.

    Er veldig enig med deg. Hvis man syns mammablogger (eller andre blogger for den saks skyld) er så håpløse, hvorfor oppsøke dem da? Hvis man får lav selvtillit av å lese om andres fortreffelighet, da bør man vel bare la vær? Joda, jeg skjønner at man som blogger kanskje bør reflektere litt over at det man skriver påvirker, kanskje særlig hvis man har mange lesere. Men samtidig, alle må da forstå at bloggen aldri kan representere et menneske fullt ut? Det ville da heller ikke være spesielt heldig. Ingen kan da for alvor mene at man skal dele alt av grums med all verden heller?

    Nei, denne kronikken fra Maddam ble mest bare surr, syns jeg.

    Ha en fin dag videre! :-)

    SvarSlett
  2. Flott at du også har skrevet om dine tanker knyttet til temaet maddam har tatt opp. Det er godt å ha vise manges tanker om dette temaet!

    Jeg har skrevet en personlig oppfølging av dette, les gjerne.
    http://lammelaartanker.wordpress.com/

    Takk for at du la igjen lenke til dette innlegget hos meg!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...