© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 12. april 2012

"Regler" for usynlig syke

Teksten nedenfor bildet har jeg lånt fra noen på Facebook, men den fins i mange varianter. Den gir et lite bilde av hva mange med usynlige sykdommer møter i hverdagen sin.
REGLER FOR LANGTIDSSYKE MED SYKDOMMER SOM IKKE VISES PÅ UTSIDEN.

1. Gjør du noe, forbered deg på kommentaren - "Jasså, du greier det, du som er syk." sagt i en mistenksom tone.

2. Gjør du ikke noe, forbered deg på kommentaren - "Du må da orke litt, selv om du er syk." sagt i en bebreidende tone.

3. Smiler du og er glad, blir du møtt med kommentaren - "Jeg trodde du var syk".

4. Smiler du ikke, blir du møtt med kommentaren - "Opp med hodet, ingenting blir bedre av at du depper. Vær positiv, så blir alt mye bedre!"

5. Deltar du i en sosial sammenheng, vær alltid forberedt på at noen bemerker det, ikke fordi de er glad for å se deg der, men fordi de "ikke skjønner at du orker, du er jo syk!"

6. Lar du være å delta i en sosial sammenheng er kommentaren: - "Ja, men tror du ikke du ville hatt godt av å komme deg litt ut blant folk?"

7. Ethvert svar på spørsmålet -"Hvordan har du det?" - vil alltid være feil svar. Enten fordi du er for positiv eller for negativ.

8. Vær alltid forberedt på å forklare og forsvare hvorfor du gjør det du gjør i enhver situasjon, og vær klar over at svaret ditt alltid vil bli gjenstand for diskusjon.

9. "Friske" vil kappes om å fortelle deg løsningen på alle dine problemer - det er bare å gjøre som dem! De har jo holdt seg friske ...
Og siden vi er inne på temaet, minner jeg om brevet til deg uten kronisk smerte.  


4 kommentarer:

  1. Dette er bare så sant så sant! Disse reglene her låner jeg med meg hvis det er greit for deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må mer enn gjerne låne dem! Del med alle som kan ha nytte av det - også dem som trenger en vekker. :)

      Slett
  2. Hei
    Innom for å si takk for at du er med på gavedrysset mitt. Gjør meg glad!

    Ønsker deg en fin lørdagskveld
    Klem Tonje

    SvarSlett
  3. Det gjør godt at noen setter ord på det
    mange føler !!

    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...